Bežecké desatoro alebo aby vám to stále behalo

Beh je pre človeka najprirodzenejšia pohybová aktivita. Ak ho chcete povýšiť z občasnej na pravidelnú a častejšiu ako raz do mesiaca, týchto desať základných pravidiel vám k tomu pomôže:

Publikované: 13. 04. 2015

1. Urobte si jasno 

v tom prečo beháte a prispôsobte tomu svoj tréning. Chcete behať len preto, aby ste si vyvetrali hlavu a dopriali svojmu telu po usedenom dni trochu pohybu? Alebo je to cesta, ako zhodiť nadbytočné kilá? Či máte ambíciu vyhrávať preteky? Každý z týchto dôvodov vyžaduje iný prístup.

2. Nájdite si motiváciu

aby ste sa nevzdali hneď pri prvej kríze. Najmä pri chudnutí a príprave na preteky je motivácia veľmi dôležitá. Stanovte si jasný cieľ, naplánujte si cestu, ako ho dosiahnuť, a držte sa jej. Mnohým sa osvedčilo mať tréningový plán vytlačený na papieri a uložený na viditeľnom mieste.

3. Neprepáľte to

Nebehajte rýchlejšie, ani častejšie, ako je to ešte efektívne. Inak rýchlo vyhoríte, „zavaríte“ svoj motor. Trénujte podľa svojho pulzu, povedie vás správnou cestou.

4. Využívajte bežecké aplikácie

Nielenže vám pomôžu udržiavať tempo či následne poslúžia na analýzu vášho tréningu, ale vďaka komunite bežcov, ktorá aplikácie využíva, budete mať stále motiváciu zlepšovať sa. Veď keď Fero zabehol ráno osem kilometrov za hodinu, vy predsa dáte aj desať, nie?

5. S jedlom pred behom opatrne

Neprejedzte sa pred behom a nezabúdajte na pitný režim. Ak raz skúsite behať s plným žalúdkom, druhý raz už takúto chybu určite neurobíte. Podobne sa nevypláca ani zabudnúť pri dlhých behoch v teplom počasí na fľašu vody.

6. Zahrejte sa

Ak vás čaká náročnejší beh, najskôr sa zahrejte a rozcvičte, ponaťahujte dynamickým strečingom. Ak sa nerozcvičíte a nerozbeháte pred päťkilometrovým pomalým poklusom, nič sa nestane. Ale ak vás čaká rýchly beh, intenzívny tréning či preteky, určite sa predtým zahrejte na správnu „prevádzkovú teplotu“. Veď aj pri aute platí, že vytáčaním studeného motora riskujete poruchu.

7. Vyhnite sa nude

Občas zmeňte trasu behu. Nechce sa vám stále dookola krúžiť po tom istom chodníku v parku, už vás to tam nebaví, a preto chcete dať prednosť gauču? Odolajte pokušeniu a vybehnite inou cestou. Objavíte nové chodníky, nové prostredie a novú chuť trénovať. Ak ste začiatočník, behajte radšej v prírode, ako po asfalte. Len si pre prípad núdze vždy so sebou zoberte nabitý mobil.

8. Predýchajte to

Správnym dýchaním predídete pichaniu v boku, zvýšite svoju výdrž a zlepšíte svoj výkon. Pri výrazne aeróbnom tempe, teda pri ľahkom kluse, je dobré dýchať nosom. Pri svižnejšom tempe sa už dýcha ústami. Vždy však dýchajte do brucha.

9. Nehľadajte výhovorky

No a čo, že vonku prší, mrzne, sneží, fúka či pripeká. A no a čo, že sa skoro stmieva. Behať sa dá za každého počasia i po tme, stačí sa správne vystrojiť. To ešte len pocítite eufóriu, keď zvládnete päť kilometrov v lejaku a chumelici.

10. Nezabúdajte na regeneráciu

Tak, ako v práci je občas potrebná dovolenka, aj vaše telo potrebuje po tréningu oddych. Aby sa zas vedelo rozbehnúť – ešte rýchlejšie a vydržalo ešte dlhšie. Doprajte si preto pri tréningu aj voľnejšie či voľné dni. Zájdite na plaváreň, do sauny či na masáž alebo si nohy len tak vyložte na stôl. Ale suverénne najlepšou regeneráciou je dlhý spánok. Preto neponocujte, ale choďte spať „so sliepkami“ - ešte len potom vám to pobeží...