Každý môže mať svojho trénera. V mobile či v hodinkách

Ak beháte len tak, pre dobrý pocit, tento článok môže byť pre vás zbytočný. Ale ak sa chcete v behaní posúvať ďalej a zlepšovať svoje výsledky, v nasledujúcich riadkoch nájdete zopár tipov, ako vám k lepším výsledkom pomôžu technické výdobytky.

Publikované: 11. 05. 2015

Pre dosahovanie lepších výsledkov v behu je dôležité dodržiavať určité pravidlá tréningu. Napríklad behať pri najvhodnejšej srdcovej frekvencii, striedať rýchle a pomalšie, dlhšie a kratšie úseky. A hlavne – trénovať pravidelne. Pomocníkov, ktorí dokážu všetko potrebné zmerať a dokonca aj k behu motivovať, má dnes každý poruke. Alebo na ruke.

Aplikácie v mobile

Mobilný telefón už dávno neslúži len na volanie alebo písanie správ. Vďaka aplikáciám sa smartfóny stali užitočnými pomôckami aj pre bežcov. Už základné bezplatné verzie viacerých aplikácií dokážu merať nielen čas, zabehnutú vzdialenosť či rýchlosť, ale i upozorňovať na aktuálne tempo behu, či zaznamenať odbehnutú trasu na mape.

Jednou z najpopulárnejších aplikácií medzi bežcami je Runkeeper. Používa ho aj bežkyňa na 10 km Katarína Koržová zo Žiliny. „Vyhovuje mi, že zaznamenáva, vyhodnocuje moje výkony. Mám prehľad o odbehnutej vzdialenosti aj o časoch.  Medzi jeho plusy patrí v zvolených intervaloch hlásenie o vzdialenosti, rýchlosti aj o čase a tempe,“ hovorí.

Motivuje a stráži

Tým, že vás napríklad každé dva kilometre alebo každých päť minút nahlas upozorní v akom tempe bežíte, viete buď spomaliť, alebo zrýchliť, a teda lepšie dodržiavať naplánovaný tréning. Keďže má aplikácia vlastnosti sociálnej siete, jej používateľ vidí výkony svojich priateľov, vie bežca celkom úspešne motivovať k lepším výkonom. „Cez Runkeeper mám bežeckých kamarátov, navzájom sa hecujeme a povzbudzujeme,“ potvrdzuje Katarína Koržová. 

Vyššia – spoplatnená verzia dokonca online zaznamenáva polohu bežca, čo môže byť užitočné napríklad v prípade, že sa stratí. Jeho blízki môžu cez počítač presne vidieť, kde sa práve bežec nachádza. Takisto ponúka nastavenie rôznych cieľov, tréningov, je možné zosynchronizovať ju s meračom srdcovej frekvencie a podobne.

Každému na mieru

Aplikácií pre smartfóny je viacero, k obľúbeným patrí aj Endomondo, Sports tracker, Runtastic či Nike+ Running. S poslednou menovanou má trojročné skúsenosti crossová bežkyňa Mária Okálová z Bratislavy. „Využila som i tréningové programy, ktoré sú v aplikácii k dispozícii. Napríklad stredne náročný tréning na 10 km aj tréning na 5 km pre začínajúcich bežcov. Začiatočnícky tréning som využila po dvoch mesiacoch bežeckej pauzy, keď som si doliečovala únavovú zlomeninu,“ vysvetľuje. „Myslím si, že ak začiatočníci dodržiavajú pokyny, ktoré sú veľmi podrobne rozpísané, môžu sa stať skutočnými bežcami a poctivo sa pripraviť na svoje prvé preteky,“ dodáva.

Bežcom odporúča aj aplikáciu SWORKIT. „Tiež je zadarmo, ja ju využívam takmer každý deň. Obsahuje jogu pre bežcov a výborné strečingové cvičenia či rôzne kompenzačné, podporné cviky. Či už na budovanie sily, core cvičenia, pilates, ale i cardio. Stačí 15 minút denne a kondička sa určite zlepší,“ uzatvára Mária Okálová.


Aj bez mobilu

Riešenie existuje aj pre tých, ktorí neobľubujú beh s mobilom.  Namiesto „tehly“ v ruke alebo na ramene im stačí mať na ruke bežecké hodinky. Dávno už neplnia len funkciu stopiek. Stačí siahnuť napríklad po hodinkách Suunto, Polar alebo po sérii Forerunner od Garminu. „Rada behám naľahko bez hudby aj mobilného telefónu, preto každá mobilná aplikácia bola pre mňa nepoužiteľná. Na hodinky som zvyknutá po celý život, takže jasná voľba padla na zariadenie, ktoré by som mala upevnené na zápästí a pri behu by ma neobmedzovalo,“ vysvetľuje ďalšia bežkyňa na dlhé trate Karin Fečíková z Bratislavy.

Porovnajme sa, priatelia

Okrem základných informácií potrebných pri tréningu a pretekoch ponúka aj rôzne iné doplnkové funkcie v závislosti od nastavenia a zadaných hodnôt. Takisto má vlastnú sociálnu sieť, kde si môžu „Garmin priatelia“ navzájom sledovať svoje výkony, a tým sa motivovať.

„Pri každých bežeckých pretekoch okrem samotnej radosti z pohybu poznám ešte dva pocity - vzrušenie, keď prebieham štartom, zapínam svoj Garmin a dúfam v osobný rekord, a potom uspokojenie a hrdosť, keď prebieham konečne cieľovou čiarou a stlačím na hodinkách tlačidlo Stop. Veď ako hovoria bežci: Keď skolabujem na trati, prosím, prv, než ma začnete kriesiť, stopnite môj Garmin,“ dodáva s úsmevom.

Kontrolujte si pulz

K najjednoduchším, ale veľmi účinným zariadeniam možno zaradiť aj hodinky, ktoré nie sú nabité množstvom funkcií, nedajú sa pripojiť k počítaču a nemajú svoju sociálnu sieť. Ide o hodinky s meračom srdcovej frekvencie, ktoré bežca upozornia na vybočenie z ideálneho tréningového pulzu obyčajným pípaním.

Pulzmetre sú cenovo dostupné naozaj pre každého, kúpiť sa dajú už za 20 eur. „Je to veľmi dobrý spôsob kontrolovania tréningu najmä pre začiatočníkov, ktorí ešte nevedia, aké tempo si môžu dovoliť,“ vysvetľuje majster Slovenska v behu na 3000 metrov cez prekážky Jakub Valachovič.

Bežec vďaka športtesteru nie je odkázaný na subjektívny pocit z tempa, lepšie dodržiava požadovanú tréningovú srdcovú frekvenciu. Tá je pre rôzne typy tréningov odlišná. Aby bol tréning efektívny, je dobré sa jej držať.