Najviac treba spozornieť pri odbočovaní z hlavnej cesty, kedy vodič musí dať prednosť cyklistovi idúcemu nielen po ceste ďalej rovno, ale aj po cyklistickej cestičke, ktorá je rovnobežná s hlavnou cestou. Takisto pri vchádzaní z vedľajšej cesty na hlavnú, ak súbežne s hlavnou cestou vedie cestička pre cyklistov, musí dať šofér na vedľajšej ceste prednosť cyklistovi. (Ako je to znázornené na obrázku nižšie.)

PD_1.jpg

Najčastejšou príčinou dopravných nehôd na slovenských cestách je nevenovanie pozornosti jazde vodičmi motorových vozidiel a nedostatočné sledovanie situácie v premávke. Pokiaľ  vodič počas jazdy nevidí iné auto, pravdepodobnosť, že si všimne aj ostatných účastníkov premávky – cyklistov, chodcov – je minimálna. Preto by sa aj oni mali v premávke správať veľmi zodpovedne. Doteraz platné pravidlá ukladali vodičovi pri odbočovaní doprava dať prednosť v jazde cyklistovi idúcemu rovno. Po novele zákona im pribudla povinnosť pri odbočovaní doprava dať prednosť v jazde aj cyklistom idúcim súbežne s cestou po ceste pre cyklistov, ktorá je od cesty oddelená,“ pripomína dopravný analytik Ján Bazovský.

Podľa nových pravidiel musia vodiči sledovať nielen premávku na cestách, ale pred križovatkami aj situáciu vedľa ciest. Cyklisti sa pohybujú oveľa rýchlejšie ako chodci, dokonca rýchlejšie ako spomaľujúce autá. „Preto si odbočovanie vpravo vyžaduje viac pozornosti zameranej na pohyb cyklistov. Lebo nedanie prednosti v jazde môže pre nich skončiť oveľa tragickejšie ako u chodcov,“ zdôrazňuje.

Nejazdite preto „po pamäti“, je to priveľké riziko. Naštudujte si zmeny v zákone a myslite na ne hneď, ako si sadnete za volant. Tie najdôležitejšie novinky sme pre vás zhrnuli na konci tohto článku.

Vinník platí aj liečbu

Okrem všetkých bežne známych nepríjemností spojených s dopravnou nehodou vinníkov čaká aj finančný postih, o ktorom mnohí netušia. Zákon zdravotným poisťovniam ukladá povinnosť vymáhať od vinníkov dopravných nehôd náklady vynaložené na liečbu následkov u účastníkov dopravnej nehody.

Väčšinou sa tieto náklady uhrádzajú z povinného zmluvného poistenia motorového vozidla, ktorým bola spôsobená nehoda. Ak bol ale vinník nehody pod vplyvom alkoholu alebo inej návykovej látky, musí platiť zo svojho. Zatiaľ najvyššia suma, akú sme vymáhali v prípade následkov dopravnej nehody, bola 150-tisíc eur.

V posledných rokoch pribudlo veľmi veľa zranení na kolobežke a objavujú sa aj zrážky medzi cyklistami na cyklochodníku. V jednom prípade cyklistka utrpela ťažké zranenia a náklady na jej liečbu sa vyšplhali až na 9-tisíc eur. Túto sumu musela druhá cyklistka – vinníčka - uhradiť z vlastného vrecka.

Buďte preto k sebe ohľaduplní a predvídaví v každom prípade. Bez ohľadu na to, či ste vodiči, cyklisti, kolobežkári alebo chodci.

Najdôležitejšie zmeny od 1. marca týkajúce sa vodičov a cyklistov (zákon 8/2009 Z. z. o cestnej premávke):

§ 15 Predchádzanie
(3) Vodič nesmie pri predchádzaní ohroziť ani obmedziť vodiča vozidla, pred ktoré sa po predídení zaraďuje; pritom je povinný dávať znamenie o zmene smeru jazdy. Pri predchádzaní musí vodič zachovávať dostatočný bočný odstup od predchádzaného vozidla; pritom je povinný prihliadať najmä na rýchlosť, druh svojho i predchádzaného vozidla, poveternostné podmienky a stav a povahu vozovky. Dostatočný bočný odstup pri predchádzaní vodiča malého motocykla, cyklistu alebo chodca je spravidla najmenej 1 m pri najvyššej dovolenej rýchlosti do 50 km . h-1 a 1,5 m v ostatných prípadoch.

PD_2.jpg

§ 19 Odbočovanie
(3) Pred odbočovaním vpravo vodič je povinný zaradiť sa čo najbližšie k pravému okraju vozovky. Ak pritom musí s ohľadom na rozmery vozidla alebo nákladu vybočiť zo smeru svojej jazdy vľavo, vždy dáva len znamenie o zmene smeru jazdy vpravo. Pred odbočovaním vľavo vodič je povinný zaradiť sa čo najďalej vľavo v časti vozovky určenej pre jeho smer jazdy s ohľadom na rozmery vozidla alebo nákladu a šírku vozovky; to neplatí pre cyklistu. Ak vodiči protiidúcich vozidiel odbočujú vľavo, vyhýbajú sa vľavo.
(4) Vodič odbočujúci vľavo je povinný dať prednosť v jazde protiidúcim motorovým vozidlám i nemotorovým vozidlám, električkám idúcim v oboch smeroch, vozidlám idúcim vo vyhradenom jazdnom pruhu po jeho ľavej strane, cyklistom idúcim súbežne s cestou a chodcom prechádzajúcim cez vozovku. Vodič motorového vozidla i nemotorového vozidla odbočujúci vpravo je povinný dať prednosť v jazde električke, ak je povolená jazda pozdĺž električky vľavo a vozidlu idúcemu vo vyhradenom jazdnom pruhu po jeho pravej strane.
(6) Vodič odbočujúci vpravo je povinný dať prednosť v jazde cyklistovi idúcemu rovno vrátane cyklistu idúceho súbežne s cestou; to neplatí pre vodiča električky. Pri odbočovaní doľava vodič motorového vozidla nesmie ohroziť cyklistu odbočujúceho vľavo.

§ 20 Jazda cez križovatku
(1) Vodič, ktorý prichádza do križovatky po vedľajšej ceste označenej dopravnou značkou „Daj prednosť v jazde“ alebo „Stoj, daj prednosť v jazde“, je povinný dať prednosť v jazde vozidlám a ostatným účastníkom cestnej premávky prichádzajúcim po hlavnej ceste vrátane cyklistov idúcich súbežne s hlavnou cestou

Kompletné znenie zákona o cestnej premávke aj s vyznačenými zmenami platnými od marca 2022 nájdete na tomto odkaze