Ste unavení a rozladí vás aj maličkosť?

Možno vám chýba vápnik.

Publikované 20. 08. 2019

Vápnik zohráva nenahraditeľnú úlohu pri budovaní kostí v detstve a puberte. Málokto však vie, že vo veku 18 až 30 rokov mineralizácia kostí pokračuje. Ich hustota sa vtedy môže zvýšiť o 10 percent. S rastúcim vekom sa však častejšie objavuje jeho nedostatok a s ním spojené problémy. 

Sú to najmä poruchy zrážanlivosti krvi, únava, podráždenosť a osteoporóza (rednutie kostí). Kosť postihnutá osteoporózou je krehká a ľahko sa zlomí. Následné hojenie je najmä u diabetikov a u starších ľudí zdĺhavé a neraz komplikované.

Takýmto stavom sa pritom dá vo veľkej miere predísť. Najmä zdravým životným štýlom vrátane aktívneho pohybu aj v pokročilom veku. Nevyhľadávať výťahy, ale ísť radšej po schodoch, dopriať si pravidelné prechádzky alebo si ísť zaplávať.

 Za stratu kostnej hmoty totiž môže fyzická pasivita, kofeín, alkohol, fajčenie, vysoký príjem solí, nadbytok živočíšnych bielkovín a vysoký príjem tukov. Kostiam neprospievajú ani jednoduché cukry – teda zákusky, cukríky, čokoláda či sladené nápoje. 

Zároveň, vápnik treba telu dodávať a to v správnej forme. Najviac ho obsahuje mlieko a mliečne výrobky, ale aj žĺtky, karfiol, šošovica, fazuľa, orechy, figy.

Spracovanie vápnika závisí od viacerých faktorov:

  • Vek – vstrebávanie vápnika sa vekom znižuje.
  • Poruchy trávenia v čreve – vstrebávanie vápnika je znížené po operácii žalúdka, čreva, pri ochoreniach pankreasu.
  • Nedostatok D-vitamínu, potrebného pre vstrebávanie vápnika. V tele sa tvorí pri pobyte na slnku alebo ho treba prijímať potravou (z olejnatých rýb), prípadne z doplnkov výživy.

„Všestranný“ D-vitamín

  • sa zúčastňuje na regulácii metabolizmu vápnika a fosforu
  • má vplyv na hustotu kostí a zdravie chrupu 
  • posilňuje imunitný systém
  • počas tehotenstva zabezpečuje správny vývoj kostry plodu a predchádza nízkej pôrodnej váhe
  • počas dojčenia zvyšuje tvorbu mlieka
  • má pozitívne účinky na centrálny nervový systém