Rady pre pacientov na NFI protokole

18.02.2021

Stravujete sa podľa diétneho plánu NFI? Máme pre vás niekoľko rád.

Urobte si nákupný zoznam

Pred začatím stravovania podľa NFI protokolu si najprv urobte nákupný zoznam a nakúpte si potraviny, ktoré doma nemáte v zásobe. Niektoré odporúčané potraviny z diétneho plánu sú menej známe, no viete si ich zaobstarať v špecializovaných obchodoch potravín na Slovensku. Nakúpte si potraviny na celý týždeň dopredu, aby ste mali všetky suroviny pri varení a príprave denného jedla po ruke.

NFI diet.png

Nenahrádzajte potraviny inými

Niektoré potraviny (napr. chia semienka, sójové mlieko, vlákninu, quinou) nekúpite v menších obchodoch na sídlisku či na dedinách. Nesnažte sa však tento problém vyriešiť tým, že chýbajúce potraviny budete zamieňať za iné. Napríklad čučoriedky nemožno zameniť za maliny. Ak je v recepte uvedená žltá paprika, nie je možné nahradiť ju oranžovou. Jednotlivé rastlinné zložky potravín totiž medzi sebou chemicky reagujú. V prípade, že ich budete ľubovoľne zamieňať, urobíte zásah do chemických reakcií. Cieľom týchto reakcií je odbúravanie tuku v tele, naštartovanie metabolizmu a v konečnom dôsledku úprava inzulínovej rezistencie. Ak reakcie narúšate, výsledok sa nemusí dostaviť. 

Jedzte všetky odporúčané potraviny

Aby diétny plán NFI u vás fungoval a dosiahli ste pozitívne výsledky pri znižovaní hladiny cukru v krvi a glykovaného hemoglobínu, je potrebné využiť pri príprave jedla všetky odporúčané potraviny a potom aj zjesť z každej zaradenej potraviny aspoň trochu. Napr. v recepte je uvedená zelená paprika, ktorú možno nemáte radi. Napriek tomu ju pridajte do jedla a pokúste sa zjesť aspoň časť z predpísanej dávky.

Nezamieňajte ani poradie za sebou idúcich dní

Z diétneho plánu nie je možné žiadnu potravinu ani jedlo vynechať, rovnako nie je možné do plánu žiadnu potravinu ani pridať. Nie je možné vymieňať poradie dní v pláne ani vymieňať poradie jedál.

Pozor na dochucovanie

Nesnažte sa dochucovať jedlo rôznymi vegetami, tekutými dochucovadlami. Soľ a čierne korenie môžete použiť pri príprave všetkých jedál, pri ostatných dochucovadlách dodržujte recepty uvedené v diétnom pláne.

Dodržiavajte pitný režim

Pitie tekutín je veľmi dôležité. V niektorých dňoch je možné piť ovocný čaj (vyhnite sa však citrónovému čaju). Ak je, naopak, v inom dni uvedené, že máte piť citrónový čaj alebo vlažnú vodu ochutenú citrónovou šťavou, dodržujte tento rozpis. Pozor, ani citrón nie je možné nahradiť limetkou!

Nie je mlieko ako mlieko

Najmä na prípravu raňajok odporúčame využiť rastlinné mlieka, najčastejšie sójové alebo mandľové. Vhodné je vybrať mlieka s pridaním vitamínu B12.

Zdroj: pripravené z článku MUDr. Jany Lejavovej, Diabetik nov-dec/2019.