Vysoký tlak vás môže zabiť, nemávnite nad ním rukou


Mŕtvica, infarkt, kôrnatenie tepien, poškodenie zraku, poruchy pamäti, či zlyhávanie obličiek. To všetko si môžete privodiť, ak máte vysoký krvný tlak.

Aktualizované: 24. 10. 2018

Vysoký tlak nebolí, no zabíja. Môžete ho mať bez príznakov aj celé roky. Nie je ojedinelé, že lekári ho odhalia až pri väčšom zdravotnom probléme. Na druhej strane je mnoho pacientov, ktorí o tom, že ich tlak krvi je dlhodobo vyšší, vedia, ale ho podceňujú. Nezdá sa im byť vážnym ochorením. Opak je však pravdou. 

Vysoký tlak zrýchľuje proces aterosklerózy. Je to ochorenie, pri ktorom dochádza k usadzovaniu cholesterolu na stenách tepien a k vzniku sklerotických plátov. Tie následne môžu blokovať až úplne zamedziť toku krvi a spôsobiť tak spomínanú mŕtvicu, srdcový infarkt a ostatné životu nebezpečné komplikácie. 

Vysoký tlak vás môže zabiť, nemávnite nad ním rukou

Podľa Národného centra zdravotníckych informácií zistia vysoký krvný tlak ročne vyše 30-tisíc Slovákom. Najrozšírenejšou skupinou, ktorá trpí hypertenziou, sú ľudia od 45 do 64 rokov. Nevyhýba sa však ani mladším ročníkom. O hypertenzii hovoríme, ak hodnoty tlaku krvi dosahujú 140/95 mmHg a viac. Prvá (vyššia) hodnota udáva systolický krvný tlak. Ten sa vytvára pri sťahoch srdca a pumpovaní krvi do tepien. Druhá (nižšia) hodnota označuje diastolický tlak, keď srdce vzápätí ochabne. Čím vyššie sú hodnoty systolického a diastolického tlaku, tým viac škodia cievam a srdcu.

Za chorobu môže aj životný štýl

Čo je príčinou hypertenzie? Vo väčšine prípadov to nie je možné presne určiť. Ide o kombináciu viacerých faktorov. Na jej vznik majú vplyv okrem genetiky aj nadváha, obezita, zvýšená konzumácia soli, alkoholu, fajčenie, sedavý spôsob života, ale aj dlhodobý stres. V týchto prípadoch hovoríme o primárnej hypertenzii, ako o chorobe nesprávneho životného štýlu. Naopak, sekundárna hypertenzia je dôsledkom iných  srdcovocievnych, neurologických, metabolických a ďalších ochorení pacienta.  

Dá sa mu však predísť:

  • Buďte fyzicky aktívni

Minimálne 30 – 60 minút denne sa venujte takej fyzickej aktivite, pri ktorej sa ľahko zadýchate či zapotíte. 

  • Jedzte zdravo 

Vo vašej strave by mala prevažovať zelenina, ovocie, ryby, strukoviny a orechy.

  • Nesoľte zbytočne

Snažte sa obmedziť solenie na minimum. Jedlo môžete zaujímavo dochutiť i bylinkami. Skúste si vychutnať pravú chuť potravín.

  • Nejedzte polotovary 

Obmedzte konzumáciu jedla z pripravených z polotovarov. Snažte sa vyhnúť rýchlemu občerstveniu. Všetky tieto formy často obsahujú väčšie množstvo tuku a soli. 

  • Snažte sa schudnúť

V prípade, že máte nadváhu, snažte sa schudnúť. Váš BMI (body mass index, BMI = hmotnosť v kg/(výška v m)2 by mal byť v intervale 20 až 25.

  • Nefajčite 

Nefajčite a vyhýbajte sa zafajčeným priestorom.

  • Alkohol len s mierou

Obmedzte pitie alkoholu na minimum.

  • Nestresujte sa

Snažte sa vyhýbať stresu, resp. sa ho naučte zvládať. Pomôže vám pravidelný pohyb, joga, meditácia, viac  času na vás a vašich najbližších, či priateľov. Niekoľko overených spôsobov, ako sa vyrovnať zo stresom, vám prinášame v ďalšom článku.