Pre ľudí so srdcovým zlyhávaním existuje niekoľko spôsobov, ako ovplyvniť priebeh ochorenia a zabrániť jeho zhoršeniu. Niektorým veciam je lepšie vyhnúť sa, iné je zase vhodné zaradiť do každodenného života. To však pre väčšinu z nás nie je jednoduché a vyžaduje si to kus odvahy a trpezlivosti. Ale aj vďaka dodržiavaniu týchto zdravých zmien môžu ľudia so srdcovým zlyhávaním viesť plnohodnotný život.

Soľ nie je vždy nad zlato

Poznáte ľudí, ktorí si jedlo osolia ešte pred ochutnaním? Možno ju tam ani nepotrebujú, no majú to tak vo zvyku. Veľa soli však môže byť zdraviu na škodu. U ľudí so srdcovým zlyhávaním soľ zhoršuje príznaky ochorenia. Obsahuje totiž veľké množstvo sodíka, ktorého nadbytok v krvi spôsobuje zadržiavanie vody v tele. To sa prejaví opuchmi členkov či chodidiel. Po slanom jedle má človek aj väčší smäd, čo ho núti prijímať viac tekutín. Tak sa do tela dostane ešte viac vody a opuchy sa zhoršujú. Okrem toho soľ môže zvyšovať aj krvný tlak.

Zradné je najmä to, že nejde len o soľ pridanú do našich jedál pri varení. Soľ sa skrýva aj v mnohých potravinách či minerálkach. Preto sledujte obsah soli na etiketách potravín a pri výbere minerálky siahnite po tej, ktorá má čo najnižší obsah sodíka (pod 70 mg/l).

plavec.png

Správna dávka pohybu lieči

Ak žijete so srdcovým zlyhávaním, známi vám môžu poradiť, aby ste spomalili a oddychovali. Vaše srdce predsa nevládze, tak nech sa zbytočne nenamáha. Táto dobre mienená rada však môže spôsobiť katastrofu a výrazne zhoršiť váš zdravotný stav. Primeraný pohyb je veľmi dôležitý. Pomáha zlepšiť činnosť srdca, udržiava kondíciu a zmierňuje príznaky srdcového zlyhávania.

Ak neviete ako na to, poradíme vám:

  • Cvičenie začnite pod odborným dozorom a s intenzitou, ktorú odporučí lekár na základe vášho zdravotného stavu.
  • Vhodné sú vytrvalostné aktivity ako plávanie, chôdza, bicyklovanie (stacionárny bicykel), ale aj cvičenie s činkami a posilňovacími pomôckami.
  • S cvičením začínajte postupne, najprv maximálne 10 minút. Neskôr  čas  pomaly predlžujte, až kým nedosiahnete 30 min.
  • Začínajte pomaly zahrievaním, postupne záťaž zvyšujte tak, aby ste počas cvičenia dokázali udržať rozhovor bez zadýchania. Nakoniec nezabudnite na relaxáciu a strečing.

Myslite na svoju duševnú pohodu

Život so srdcovým zlyhávaním nie je jednoduchý, a preto vo vás môže vyvolať rôzne pocity ako smútok, strach, hnev či dokonca depresiu. Tieto pocity následne vplývajú na srdce a môžu ochorenie zhoršiť, čím sa ešte viac prehĺbia negatívne emócie. Začína sa kruh, z ktorého je ťažké uniknúť. Nenechajte sa doň vtiahnuť. Doprajte si relax, kvalitný spánok a hlavne neostávajte ticho. Skúste nájsť podporu vo svojej rodine a priateľoch alebo sa obráťte na odborníkov na duševné zdravie.