Akými potraviny sa naozaj oplatí zásobiť?

11.05.2020

S rozumom si vyberajte potraviny, ktoré môžete mať aj do zásoby. Vždy však platí, že čerstvé potraviny sú vhodnejšie ako tie konzervované.
Na polotovary zabudnite pre ich nevyvážený energetický obsah a vyššiu hladinu sodíka.

Zrná a strukoviny

Ryža, kuskus, bulgur, pohánka, ovsené vločky či quinoa. Zrná vám vydržia dlhé mesiace. Zasýtia a sú zdrojom energie. I strukoviny ako fazuľa, hrach, sójové, cícerové bôby, šošovica majú dlhú trvanlivosť. Zároveň patria medzi potraviny s nízkym glykemickým indexom, čiže glykémia po ich konzumácií stúpa pomalšie.

Cestoviny

Tie nenakupujte vo veľkých množstvách. Ak na nich predsa máte chuť, skúste nové varianty celozrnných cestovín alebo hrachové a šošovicové, tekvicové cestoviny. I tie však obsahujú sacharidy, len menej v porovnaní s klasickými zo semolínovej pšenice.

judy-doherty-ph3E0F4iolg-unsplash (1).jpg

Konzervy

Ak už chcete siahnuť po konzervách, vyberajte si tie rybie. Mäsové konzervy často obsahujú veľa tuku, väčšie množstvo soli a niekedy i konzervanty. Čerstvá ryba má viacero predností. Rybie mäso je ľahko stráviteľné, má nízku energetickú hodnotu oproti iným druhom mäsa, má nízky obsah tuku preto by sa malo objaviť v jedálničku i dva krát v týždni. Pre vysoký podiel 3-omega mastných sa odporúča pstruh dúhový, sardinky, losos, tuniak, ančovičky.

Hlboko mrazená zelenina

Z tohto druhu potravín si možno urobiť viac zásob. Dobre sa dlhodobo skladuje. V prípade mrazenej kukurice, hrášku, mrkvy, fazuľových strukoch nezabúdajte, že tieto druhy sa započítavajú do príjmu sacharidov. Vhodná je listová zelenina ako ľadový šalát, kapusta, špenát, ktoré treba držať v chladničke. Prikúpiť do chladničky si môžete i zázvor. Je nápomocný pri regulácii glykémie, okrem toho má rad pozitívnych účinkov na tráviaci systém, pôsobí protizápalovo.

Sušené potraviny

Sušené ovocie by mali vzhľadom na zvýšený obsah sacharidov s opatrnosťou konzumovať najmä diabetici. Rovnako sa treba vyhýbať sušenému ovociu s pridaným cukrom ako napríklad brusnice, ananásové plátky a kandizované ovocie.