Sušené ovocie je pre diabetika zradnou maškrtou

23.01.2021

Sušením sa z ovocia vyparí väčšina pôvodného obsahu vody a vo zvyšnej pevnej časti ovocia koncentrovane ostáva cukor.

Preto má takto upravené ovocie vysokú energetickú hodnotu i objem vlákniny. Pre diabetikov je vhodnejšie, ak siahnu radšej po čerstvom ovocí. Tu platí, že ak zjete jedno jablko, či 125 g malín, ste pomerne zasýtený. Pri sušenom ovocí človek nemá takú mieru a dokáže ho skonzumovať viac a tým prijať aj väčšiu dávku cukru.

k8-qWQEeqrEsmw-unsplash (1).jpg

Pridaný cukor, či siričitany

Pri konzervovaní sušením sa do niektorých druhov ovocia môže pridávať aj dodatočný cukor, aby sa zvýraznila sladká chuť ovocia. Pridaný cukor tak môžete nájsť v niektorých produktoch sušených banánov, brusníc. Nezriedka sa pridávajú aj siričitany v snahe zachovať farbu a mäkkosť ovocia. Tých sa čiastočne môžete zbaviť namočením sušeného ovocia do horúcej vody a ich preplachovaním. Nie všetkým ovocným druhom, však tento „kúpeľ“ pomáha k peknému vzhľadu. Ak chcete použiť pri pečení sušené hrozienka, takisto ich prepláchnite. 

Ktoré sušené ovocie je cukrovou bombou?

Diabetici a ľudia na diéte by sa mali vyhýbať konzumácii sušeného ovocia.

Pozrite si prehľad, koľko sacharidov obsahuje 100g sušeného ovocia.  

 Ovocie v 100g Energetická hodnota v kJ Sacharidy v g
 Hrozienka sušené 1385 75
 Figy sušené 1244 68
 Marhule sušené
 1219 67
 Jablká plátky sušené
 1380 67
 Ananás sušený 1221 66
 Datele sušené odkôstkované 1120 64
 Slivky sušené 1005 64
 Brusnice sušené
 1051 60
 Banán sušený mrazom
 1452 84
 Jahody sušené mrazom
 1438 81
 Maliny sušené mrazom
 112730

Zdroj: www.kaloricketabulky.sk množstvo cukru v produktoch sa môže líšiť v závislosti od výrobcu.

Ovocie sušené mrazom

Pri lyofilizácii sa používa ovocie, ktoré sa po zbere hneď zmrazí pri teplote – 30°C. Týmto procesom si uchová svoje nutričné hodnoty. Následne sa suší v špeciálnej komore pri teplote - 60 °C s postupným znižovaním tlaku až po vákuum. V mrazom sušenom ovocí ostáva 98 % sušiny a 2 % vody. Neobsahuje konzervanty, farbivá, umelé arómy či pridaný cukor. Jeho chuť tak závisí od kvality použitého čerstvého ovocia. Vzhľadom na vysoký obsah vlákniny sa v takto upravenom ovocí takisto zvyšuje obsah cukru. Preto i pri jeho konzumácii platí, že si ho treba dopriať len občas a s mierou.