Ako „zdravo“ nakupovať potraviny

10.05.2021
 Vyhnite sa jednému veľkému nákupu raz za týždeň

Radšej sa vyberte do obchodu častejšie a kúpte menej. Pri jednom veľkom nákupe totiž naplníte chladničku pestrým výberom potravín, a potom v nej aj ľahšie nájdete niečo, čo by ste si dali. Pri menších a častejších nákupoch sa jednak viac hýbete a zároveň máte v chladničke menej lákadiel.

Sladkosti a maškrty do košíka nedávajte

Pretože keď sladkú potravinu doma máte, nejako si cestu do vášho žalúdka už nájde. Preto je lepšie riadiť sa pravidlom „NNN“ - „nekúpim, nezjem, nepriberiem“. Neospravedlňujte sa tým, že potrebujete mať niečo dobré doma pre pohostenie návštevy. Zväčša i tak túto potravinu zjete sami, bez návštevy, pár dní potom, ako ste ju kúpili. Hostia sú len zásterkou pred sebou samým. Ak návšteva očakáva nejaké dobré pohostenie, verte, že sa radšej dopredu ohlási a vy tak budete mať čas zabezpečiť občerstvenie v predstihu.

imants-kaziluns-k2ojxtdaslQ-unsplash.jpg

Najprv sa rozhodnite, čo budete variť a do obchodu sa vyberte len s presným nákupným zoznamom

Ak prichádzate do obchodu bez premysleného zoznamu, ľahšie podľahnete spontánnemu nakupovaniu nepotrebných potravín alebo na niečo zabudnete. Následne počas varenia možno zistíte, že vám chýbajú ešte nejaké prísady alebo budete variť tak, aby ste len minuli to, čo ste nakúpili. Rozmyslieť si jedlá na najbližšie dva dni a nakupovať podľa toho, je najlepšia stratégia.

Pri zostavovaní nákupného zoznamu si odpovedzte na zopár otázok:

  • Na koľko dní dopredu nakupujem?
  • Pre koľko ľudí nakupujem?
  • Budem sa pár nasledovných dní stravovať doma alebo v jedálni či v reštaurácii?.
  • Viem, čo mi doma chýba?  Vynikajúcou pomôckou sú lepiace papieriky na chladničke, kde si píšete produkty, ktoré už v domácnosti „došli.
Vyhnite sa lákadlám tipu: XXL akcia, 2+1, zľava na produkty viazaná na určitý deň v týždni

Tieto marketingové ťahy zvádzajú  k väčším nákupom a zvyšujú šancu, že toho zjete viac. Do zásoby nakupujte iba potraviny,  ktoré často používate, majú dlhšiu trvanlivosť a sú v akciovej cene (napr. ryža natural, celozrnné cestoviny, strukoviny, rybie konzervy). Za tento výber sa vám poďakuje aj vaša peňaženka.

Pred nákupom sa najedzte

Prázdny žalúdok totiž veľmi ovplyvňuje ľudí pri nakupovaní. Ľahko sa môže stať, že do košíka prihodíte aj kalorickejšie potraviny, ktorým by ste sa inak vyhli oblúkom. Ak už z nákupu prídete veľmi hladní a po jeho vyložení sa hneď púšťate do jedla, vypite najskôr pohár čistej vody. Tá zaplní prázdny žalúdok a vy tak nezjete toho toľko. Ešte lepšie je začať zjedením jednej mrkvy či malej porcie šalátu. Zelenina obsahuje vlákninu, zaplní žalúdok, prináša pocit sýtosti a následne neskonzumujete tak veľkú porciu jedla.

Čítajte zloženie potravín na obaloch

Nespoliehajte sa na pútavé označenia výrobkov ako : light, fitness, bez cukru, fit, proteín. Používanie týchto označení totiž nikto nemá pod kontrolou. Napríklad fitness tyčinka môže byť označená ako bez pridaného cukru, ale 70 % jej obsahu môže tvoriť datľová či figová pasta, ktorá výrazne vplýva na glykémiu. Všímajte si preto tabuľku nutričných hodnôt potravín, najmä: tuky, z toho nasýtené mastné kyseliny, sacharidy a z toho cukry. Ak ste diabetik alebo chcete znížiť svoju váhu, s výberom vhodných potravín vám pomôže táto tabuľka:

tahak na nakup.png

Niektoré potravinové reťazce používajú aj označenie nutri score. Je to dobrovoľný, doplňujúci systém označenia výživovej hodnoty. Nachádza sa na prednej strane obalu výrobku. Zákazníkovi uľahčuje rozhodovanie, ktorá potravina je pre jeho zdravie vhodnejšia. Nevýhodou je, že nutri score nájdete zatiaľ len na malom množstve potravín.

                                  1920px-Nutri-score-A.svg.png

Označenia ako Bio, Fairtrade

Sledujte aj označenia BIO, čo znamená, že produkt je z ekologického poľnohospodárstva. Na obaloch nájdete už častejšie aj označenie Fairtade, čo znamená, že tovar spĺňa aj určité sociálne, ekonomické a ekologické štandardy. Ľudia podieľajúci sa na výrobe takéhoto produktu sú za svoju prácu férovo platení.

Vyhnite sa polotovarom

Tie obsahujú zväčša viac tukov a konzervačných látok, ktoré zabezpečujú ich dlhšiu trvanlivosť. Ak si za tú istú cenu, ako stojí polotovar,  nakúpite čerstvú zeleninu, mäso či strukoviny, na tanieri vykúzlite viac zdravšieho jedla.

Kupujte domáce potraviny

Prečo v sezóne kupovať zeleninu z dovozu, keď sa dá zohnať aj od domácich výrobcov? Zamerajte sa na nákup lokálneho ovocia a zeleniny v čase, keď je jeho sezóna. Budete ho tak jesť v plnej zrelosti a chuti. Namiesto exotického ovocia si vyberte rôzne druhy strukovín. Sú zdraviu prospešné a cenovo dostupné. V regáloch zeleniny, ovocia nájdete aj kyslú kapustu. Nezabúdajte na ňu. Viete ju zužitkovať vtedy, keď na vás príde vlčí hlad alebo iná čerstvá zelenina už v chladničke „došla“.

Neplytvajte potravinami

Nakupujte čerstvé potraviny v primeranom množstve. Aj preto, aby vás blížiaci sa dátum spotreby nenútil ho rýchlo  zjesť, či vyhodiť.