Ako si správne zmerať krvný tlak a tipy ako ho znížiť

29.09.2021
  • Tlak v krvi si merajte pravidelne, vždy v ten istý čas. Ideálne ráno aj večer.
  • Hodinu pred meraním nepite kávu, nefajčite.
  • Pred začiatkom merania seďte v kľude 5 minút v tichej miestnosti.
  • Sadnite si tak, aby ste mali podopretý chrbát a rameno, na ktorom meriate tlak krvi.
  • Neprekrižujte si nohy.
  • Krvný tlak si zmerajte na oboch rukách. Následne vyberte tú ruku, na ktorej bol nameraný vyšší tlak. Ju využívajte na meranie aj v budúcnosti.
  • Preferujte ramenný tlakomer, ktorý má v porovnaní so zápästným vyššiu presnosť.
  • Manžetu tlakomera majte umiestnenú na úrovni srdca, približne 2 cm nad lakťovou jamkou.
  • Dbajte o to, aby nebola príliš stiahnutá, ale ani voľná. Oblečenie nad manžetou tlakomera by vás nemalo tlačiť.
  • Počas merania nehovorte, nehýbte sa a dýchajte uvoľnene.
  • Meranie zopakujte 3x počas 1-2 minút. Z hodnôt druhého a tretieho merania si vypočítajte priemer.
  • Zaznamenajte si namerané hodnoty tlaku a pulzu pre seba i vášho lekára

mockup-graphics-i1iqQRLULlg-unsplash.jpg

Pár rád ako okresať krvný tlak
  • Znížením príjmu soli o 1,1 g denne môžete znížiť svoj horný tlak až o 5,8 a dolný až o 2,5 mm ortuťového stĺpca.
  • Podobne – ak schudnete zhruba 4 až 5 kg, horný tlak vám ako hypertonikovi môže klesnúť až o 7,2 a dolný o 5,9 mmHg.
  • Najvyšší účinok na zníženie tlaku má však telesná aktivita a diétne stravovanie.  Tieto faktory dokážu znížiť tlak až o 11,4 mmHg v prípade horného a o 5,8 mmHg dolného tlaku.
  • Nezabúdajte na nepriateľa tejto doby a to je stres. Využite rôzne relaxačné techniky, hľadajte aktivitu, ktorá vás najviac oslobodzuje a uvoľňuje.
  • Ak už lekár rozhodne, že režimové opatrenia nestačia a potrebujete lieky, užívajte ich pravidelne podľa odporúčania lekára.