Prediabetes sa dá vyliečiť

29.11.2021

Ešte stále to nie je cukrovka, ale už sa k nej blížite.

Tak by sa dal zjednodušene opísať stav zvaný prediabetes či predcukrovka. Hladina cukru v krvi je už zvýšená nad zdravé hodnoty, ale zas nie až tak veľmi, aby sa dalo hovoriť o cukrovke. 

Na rozdiel od nej je to ešte liečiteľné a vyliečiteľné štádium. Ale zároveň posledná šanca „vystúpiť z vlaku“ a vrátiť sa späť k životu bez komplikácií. Ak sa prediabetes nepodchytí a nelieči, diabetes 2. typu je konečná stanica.

Ako prediabetik môžete mať jednu i viacero týchto porúch:
  • hraničnú glykémiu nalačno 5,6 – 6,9 mmol/l, čo ešte nedosahuje hodnoty pre potvrdenie diabetu 2. typu,
  • porušenú glukózovú toleranciu, teda zvýšenú hladinu cukru v krvi dve hodiny po jedle v rozpätí 7,8 – 11,0 mmol/l,
  • hranične zvýšený glykovaný hemoglobín (HbA1c = 5,7 – 6,4 % DCCT). Ten udáva, koľko glukózy sa naviazalo na farbivo červených krviniek za posledných 6 až 10 týždňov.
A toto sú vaše riziká:
  • 4,7x zvýšené riziko vzniku diabetu v nasledujúcich rokoch, ak trpíte hraničnou glykémiou nalačno
  • 6x zvýšené riziko vzniku diabetu, ak trpíte poruchou glukózovej tolerancie
  • 12x zvýšené riziko vzniku diabetu, ak trpíte oboma poruchami uvedenými vyššie (hraničnou glykémiou nalačno i poruchou glukózovej tolerancie).
Začnite veci robiť inak

Dobrou správou je, že prediabetes sa dá vyliečiť bez liekov – len tým, že svoj život začnete viesť inak. Zaradíte doň pravidelnú fyzickú aktivitu a takú stravu, aby sa váš cukor v krvi vrátil do normálu alebo aspoň prestal stúpať.

zena pozor.jpg

1. Pohyb každý deň

Kráčajte, behajte, bicyklujte – jednoducho sa každý deň hýbte. Tak, aby ste sa aspoň mierne zadýchali alebo spotili. Najjednoduchšia a zároveň najprirodzenejšia je chôdza. Výhovorka, že na pohyb nie je čas, neobstojí. Stačí rezko kráčať 30 až 40 minút denne. Ak ste sa doteraz vôbec nehýbali, fyzickú aktivitu zaraďujte postupne a pozvoľna záťaž zvyšujte.

  • minimálne 3x/týždeň 30-40 minút
  • účinnejšie 5x/týždeň 30-40 minút
  • ideálne 7x/týždeň 30-40 minút

2. Aby bolo jedlo liekom

  • Znížte príjem energie.

Ak vám zistili prediabetes, znížte svoju hmotnosť o 5-7 % a následne si ju udržujte. 

  • Znížte príjem tukov.

Tuky by mali tvoriť menej ako 30 % denného príjmu energie.

  • Vylúčte nasýtené tuky.

Vylúčte bravčové mäso, masť, maslo, tučné syry a nahraďte ich polynenasýtenými mastnými kyselinami (rastlinné oleje a ryby).

  • Znížte príjem druhotne spracovaného mäsa.

Údeniny, paštéty, mleté mäso, „fast-food“ a pod.

  • Obmedzte príjem cukrov.

Aké cukry uprednostniť, sa dočítate tu.

  • Zvýšte príjem vlákniny.

Na každých 1000 kcal je dobré prijať aspoň 14 g vlákniny. Najlepšie z ovocia, zeleniny, strukovín, hnedej ryže. Poznáme dva druhy vlákniny a každá má svoju funkciu.Rozpustná vláknina má schopnosť viazať na seba vodu. Reguluje trávenie sacharidov a tukov, vedie k zníženiu chuti na jedlo.
Nerozpustná vláknina prispieva k lepšiemu vylučovaniu odpadových látok z tela. Podporuje lepšie fungovanie hrubého čreva.

  • Menej soľte.

Ideálne množstvo je 3 až 6 g soli za deň.

  • Jedzte viac orechov.                              

Neprekračujte však denne množstvo vo veľkosti malej hrste. Aj orechy totiž obsahujú sacharidy.   

  • Jedzte viac listovej zeleniny.

Mala by byť súčasťou aspoň jedného jedla denne. 

  • Nefajčite!
  • Ak alkohol, tak len malé množstvo. 

Pri pití alkoholu nad 10 g za deň zvyšujete riziko vzniku cukrovky 2. typu.

Zdroj: Komplexný manažment dospelého pacienta s prediabetes v ambulantnej zdravotnej starostlivosti 2021

Nezabúdajte na vyšetrenia, ktoré je potrebné opakovať každých 6 mesiacov a niektoré každých 12 mesiacov. Spýtajte sa na ne svojho ošetrujúceho lekára.