Ako zvládať stres spojený s tehotenskou cukrovkou

22.08.2022

Gestačný diabetický distres trápi každú druhú tehotnú ženu s cukrovkou. Vyskúšajte naše overené tipy, ako tento stres zmierniť.

Čakanie nového člena rodiny je obdobie, kedy žena prežíva všetko okolo seba veľmi intenzívne a emotívne. Je to obdobie spojené s prežívaním určitej dávky stresu a napätia. Špecifickou formou stresu je gestačný diabetický distres, ktorý trápi mnohé ženy s tehotenskou cukrovkou. Podľa niektorých štúdií sa vyskytuje až u každej druhej budúcej mamičky s cukrovkou. Najčastejšie sa prejavuje ako:

  • stres súvisiaci s tehotenskou cukrovkou a vnímaním rizikového tehotenstva
  • stres zo straty kontroly nad tehotenskou cukrovkou počas stravovacieho režimu
  • stres súvisiaci so strachom z komplikácií matky a dieťaťa

U žien s tehotenskou cukrovkou sa okrem stresu častejšie vyskytuje aj úzkosť a depresia, ktoré môžu narúšať rovnováhu hladín hormónov v tele, a tak negatívne vplývať na tehotenstvo a stav diabetu. Výskyt takýchto komplikácií častokrát prehlbuje duševné ťažkosti. Tak vzniká začarovaný kruh, z ktorého nastávajúce mamičky nevedia nájsť cestu von.

young-asian-pregnant-woman-drawing-baby-belly-notebook-mom-feeling-happy-smiling-positive-peaceful-while-take-care-child-lying-s

Vplyv stresu na glykémiu

Stres je pre budúce mamičky nebezpečný preto, lebo sa počas neho vyplavujú hormóny kortizol, adrenalín a glukagón, ktoré zvyšujú glykémiu. Zabezpečujú dostatok glukózy pre mozog, aby mohol na záťažovú situáciu primerane reagovať. U zdravého človeka by stresová situácia nemala spôsobiť zvýšenie glukózy v krvi. Väčší problém predstavuje stres u diabetikov. Stresové hormóny totiž znižujú citlivosť buniek na inzulín, a preto má diabetik zvýšené hladiny cukru v krvi aj napriek jeho užívaniu.

Edukácia pomáha

Tehotné ženy s diabetom však nie sú na túto psychickú záťaž samé. Jednou z možností, ako ju zvládnuť, je individualizovaná zdravotná edukácia. Tá budúcim mamičkám pomáha lepšie porozumieť diabetu. Zlepšuje dodržiavanie liečby a prispieva k zmierneniu stresu. Pri vážnejších stavoch sa odporúča zvážiť poradenstvo u odborníka v oblasti duševného zdravia.

Ako zmierniť stres bez pomoci odborníka

Existuje niekoľko svojpomocných uvoľňujúcich techník, ktoré pomáhajú pri zvládaní stresových situácií, akým je aj gestačný diabetický distres. Vyskúšajte tri cvičenia podľa našej edukátorky Moniky Rusnákovej.

1.    Jednoduché dychové cvičenia – prvá pomoc pri strese
  • Sadneme si na stoličku. S nádychom si uvedomíme vystretý chrbát, s výdychom uvoľníme ramená.
  • Nasmerujeme svoje dýchanie do brucha. S nádychom nafúkneme brucho, s výdychom uvoľníme.
  • Po pár dychoch začneme počítať: pri nádychu počítame do 3, následne krátko zadržíme dych a s výdychom počítame do 6.

Pre rodičov s detičkami odporúčame hravú formu:

  • Pozrieme sa na svoju ruku a predstavíme si, že každý prst je sviečka. Pekne postupne sfúkneme „sviečku“ na každom prste.
  • Využijeme fúkanie do bublifuku, alebo vyskúšame fúkacie farby.
  • Fúkame do pingpongových loptičiek na zemi, kto najďalej dofúkne.
  • Ľahneme si na zem, dáme si na bruško plyšovú hračku a sledujeme, ako sa nám dvíha.
2.    Zmyslové ukotvenie sa – prvá pomoc pri zaplavení myšlienkami

Rozhliadneme sa okolo seba a uvedomíme si daný moment všetkými zmyslami. Následne vymenujeme:

  • 5 vecí, ktoré teraz vidím
  • 4 veci, ktoré teraz počujem
  • 3 veci, ktoré teraz cítim (nosom)
  • 2 veci, ktorých sa teraz dotýkam (rukami alebo inou časťou tela)
  • 1 vec, ktorú cítim v ústach
3.    Praktizovanie vďačnosti

Každý večer si poviem 3 veci, za ktoré dnes môžem byť vďačná.

Dôležité kontroly po pôrode

Dobrou správou je, že tehotenská cukrovka sa končí pôrodom, prípadne šestonedelím. Preto aj gestačný diabetický distres raz pominie.

Ak ste prekonali tehotenskú cukrovku, majte na pamäti:

  • Šesť mesiacov po pôrode by ste mali absolvovať opätovne oGTT test. Ten ukáže, či naozaj išlo len o tehotenskú cukrovku.
    V prípade plného dojčenia je možné test odložiť, avšak tak, aby ste ho absolvovali čo najskôr po uplynutí šiestich mesiacov od pôrodu.
  • Ak si tehotenstvo zopakujete, s veľkou pravdepodobnosťou ho bude sprevádzať aj tehotenská cukrovka.
  • Ako žena s tehotenskou cukrovkou máte v neskoršom veku sedemnásobne zvýšené riziko cukrovky 2. typu.
  • Po celý zvyšok života je pre vás dôležité pravidelné vyšetrovanie hladiny cukru v krvi u všeobecného lekára alebo diabetológa.
  • Nezabúdajte, že pravidelná fyzická aktivita (5x týždenne 30-45 min, stačí chôdza) znižuje riziko vzniku cukrovky 2. typu až o 50 %. Ešte viac toto riziko znížite racionálnym stravovaním aj po pôrode.


Autorka: Mgr. Monika Rusnáková, PhD. Špecializuje sa na prevenciu a riešenie psychosociálnych ťažkostí spojených s diabetom, nadhmotnosťou a obezitou. Je odbornou terapeutkou a edukátorkou v programe DôveraPomáha diabetikom.