Nadváha alebo obezita trápi takmer 90 % ľudí s diabetom 2. typu. Dosiahnutie a udržanie zdravej hmotnosti je pritom kľúčové pre zdravú hladinu cukru v krvi.

Aj keď sa chudnutie zdá byť pre mnohých z nás mimoriadne náročné, súčasné technológie, lieky či zmena životného štýlu robia tento cieľ stále viac a viac dosiahnuteľným.

Čo bolo skôr: cukrovka alebo obezita?

Vysoká nadváha a obezita sú hlavnými rizikovými faktormi pre vznik cukrovky 2.typu. Obezita negatívne vplýva na metabolizmus a môže spôsobiť uvoľňovanie mastných kyselín, hormónov a iných faktorov, ktoré sa podieľajú na rozvoji inzulínovej rezistencie. Dodnes však nie je jasné, či je obezita príčinou diabetu 2. typu alebo je to naopak a príčinou obezity je neschopnosť buniek reagovať na inzulín.

Podstatné je miesto uloženia tuku

V súčasnosti vieme, že vplyv nadváhy na cukrovku 2. typu je daný nie len podľa stupňa obezity, ale aj podľa miesta hromadenia tuku v tele. Nebezpečné je nadmerné množstvo telesného tuku hlavne v oblasti brucha. Môže mať za následok mnohé metabolické poruchy akou je aj inzulínová rezistencia. 

overweight-man-shrt-is-small-him-with-huge-belly-open-buttons (1).jpg

Odborníci veria, že strata tuku v oblasti pečene a pankreasu môže pomôcť zmierniť inzulínovú rezistenciu. V štúdii preukázali, že pacienti, ktorí počas jedného roka schudli 15 a viac kíl, dosiahli za toto obdobie remisiu cukrovky, a teda sa ich zdravotný stav zlepšil. Za zlepšenie stavu pritom považovali dosiahnutie hladiny glykovaného hemoglobínu pod 6,5 % počas najmenej dvoch mesiacov bez užívania akýchkoľvek liekov.

Poďme zhodiť pár kíl

Zo spomínanej štúdie vyplýva, že stačí zhodiť 1,25 kg každý mesiac v priebehu jedného roka, aby sme sa vyhli nepríjemným komplikáciám cukrovky.

Zmena stravovania

Mnoho ľudí s cukrovkou je na diabetickej diéte, ktorej cieľom je znížiť množstvo prijatých sacharidov. V praxi sa často stáva, že pacienti vylúčia zo stravy sacharidy (obilniny, ovocie) a prijímajú viac živočíšnych tukov (mäsové výrobky). To vedie k problémom so zvýšeným cholesterolom. Preto je potrebné dodržiavať pestrú racionálnu stravu. S tým vám pomôžu napríklad jedálničky špeciálne pre ľudí s cukrovkou od Michala Páleníka.

Zmena životného štýlu

Počuli ste už o mindfullness? Je to životný štýl, pri ktorom si užívame prítomný moment. Pri všímavom jedení si plne uvedomujeme, že jeme, vnímame chuť jedla a pocity, ktoré v nás vyvoláva. Má mnohé zdravotné prínosy, zlepšuje trávenie a pomáha pri redukcii hmotnosti.

Vyskúšajte si všímavé jedenie s nami.

Bezpečné cvičenie

Pravidelná fyzická aktivita má obrovský význam pri chudnutí. Má pozitívny vplyv aj na zvyšovanie citlivosti na inzulín. Pred začatím cvičenia však treba vedieť, že svaly pri pohybe využívajú práve glukózu ako zdroj energie, a tak sa pri cvičení jej množstvo v krvi znižuje. Preto je potrebné vybrať si správny druh aktivity, dodržiavať pravidelnosť a sledovať svoju glykémiu. Na začiatok sa odporúča 30 minút chôdze denne.

Prečítajte si viac o DIA pohybe vhodnom pre ľudí s cukrovkou.

Chirurgický zákrok

Bariatrická chirurgia môže v niektorých prípadoch pomôcť dosiahnuť dlhodobú stratu hmotnosti, zlepšiť hladinu glukózy a znížiť riziko srdcových ochorení a iných komplikácií, ktoré postihujú oči, obličky a nervy. Operácia žalúdka však nie je možná u všetkých ľudí s nadváhou. Vhodná je pre ľudí s obezitou 3. stupňa, pričom ideálni sú pacienti s morbídnou obezitou.