Trénujte všímavé cvičenie s jedlom

26.09.2022

Denne urobíme viac ako dvesto rozhodnutí o jedle a väčšinu z nich si ani neuvedomujeme. Vieme to zlepšiť týmto cvičením.  

desatoro vsímaveho jedenia.png

Čo potrebujete na cvičenie?

Pokojné miesto bez rušivých elementov, 20 až 30 minút času a tanier chutného jedla.

Poďme na to

  1. Sadnite si za stôl s rovným chrbtom, sústreďte svoju myseľ na pár pokojných nádychov a výdychov, všimnite si, kde sa vaše telo dotýka zeme a stoličky, snažte sa byť TU a TERAZ.
  2. Pozrite sa na pripravené jedlo, všimnite si jeho zloženie, farbu, aj to, ako je rozložené na tanieri.
  3. Skúste sa pozrieť na porciu jedla, ako by to bolo majstrovské dielo.
  4. Pouvažujte nad tým, odkiaľ jedlo pochádza, kto vypestoval zeleninu, kto ju viezol do obchodu, koľko ľudí pracovalo v celom procese, kým sa jedlo dostalo na váš stôl.
  5. Vložte do úst prvé sústo. Keď začnete prežúvať, položte vidličku a nôž, prežúvajte pomaly a jedlo si vychutnávajte.
  6. Sústreďte sa vždy na jednu vec. Keď prežúvate – prežúvajte, keď dvíhate vidličku, sústreďte sa na pohyb ruky a podobne.
  7. Vaša myseľ sa bude možno rôzne túlať. Vždy, keď si všimnete, že sa zatúlala, vráťte sa k svojim zmyslom a zážitkom z jedla.
  8. Keď sa cítite najedení, prestaňte jesť.

Čo ešte môže pomôcť?

  • Jedzte z červeného taniera. Červená je signálna farba, pri ktorej podvedome spomaľujeme.
  • Lyžicu zameňte za vidličku. Obmedzenie naberania (tam, kde je to možné) pomáha spomaliť jedenie. Je to ďalší spôsob interakcie s jedlom, ktorý naruší autopilota pri jedení.
  • Jedzte nedominantnou rukou. Ak ste pravák alebo praváčka, zoberte si lyžicu do ľavej ruky. Štúdia ukázala, že takto spomalíte a zjete asi o 30% menej. Je to zvláštne jesť nedominantnou rukou, ale pomáha to byť viac všímavý a spomaliť.
  • Jedzte prílohy (napr. cestoviny) z taniera čo najviac kontrastnej farby (napríklad modrej). Podvedome si ich na tanier naložíte menej.

Chcete vedieť o všímavom jedení viac?

Autorka: Mgr. Monika Rusnáková, PhD. Špecializuje sa na prevenciu a riešenie psychosociálnych ťažkostí spojených s diabetom, nadhmotnosťou a obezitou. Je odbornou terapeutkou a edukátorkou v programe DôveraPomáha diabetikom.