Ako rýchlo sa zvyknete najesť? Vyskúšali ste už všímavé jedenie?

01.07.2022

Jedlo sa pre viacerých z nás stalo rutinou, ktorej venujeme málo pozornosti. Aj preto neraz priberáme a jeme aj to, čo by sme nemuseli.

Všímavé jedenie je životný štýl, pri ktorom si plne uvedomujeme, že jeme, vnímame chuť jedla a pocity, ktoré vyvoláva v našom tele. Nejde o diétu, ani o nepríjemné obmedzovanie sa v stravovaní.

Brzdite v sebe „autopilota“

Naša myseľ má sklony skĺzavať do budúcnosti alebo do minulosti. Často nám unikajú chvíle, ktoré aktuálne prežívame. Reagujeme na veci naučeným a často nezdravým spôsobom – ideme na autopilota. Určite ste už zažili situáciu, keď ste vypili šálku kávy a ani ste o tom nevedeli, či našli hrnček so studeným čajom pripraveným pred dvoma hodinami. Nevedomky tak ochudobňujeme svoj život o výnimočnosť momentu a dokonca ohrozujeme naše telesné i duševné zdravie. Všímavé jedenie nás naopak vedie k vypínaniu autopilota, s cieľom lepšie si uvedomovať čo jeme, ako jeme, lepšie vnímať chuť, vôňu a s nimi súvisiace pocity v našom tele. 

shutterstock_2150524765.jpg

Prečo sa ho oplatí vyskúšať

  • Zdravotné prínosy

Ukazuje sa, že všímavé jedenie má spolu s ostatnými metódami zameranými na všímavosť priaznivé účinky na hladinu glykovaného hemoglobínu (tzv. dlhodobého cukru), depresiu a špecifický stres pri diabete (tzv. diabetický distres).

  • Dobrý pocit po najedení

Keďže si pri jedení uvedomíte pocity z jedla, môžete si vybrať výživnejšie a zdravšie varianty. Vymeníte pocit presýtenia, nafúknutia či ťažkosti za spokojnosť a ľahké bruško.

  • Rozoznanie pocitu sýtosti/hladu

Naučíte sa uvedomelo vnímať pocity hladu a sýtosti. Žalúdku môže chvíľu trvať, kým zaregistruje, že ste sýty, takže spomalenie jedenia poskytne vášmu telu čas na to, aby vám „povedalo“, kedy už máte dosť.

  • Lepšie trávenie

Uvedomelosť a spomalenie jedenia zlepšuje trávenie a môže pomôcť pri ťažkostiach spojených so syndrómom dráždivého čreva.

  • Pomoc pri redukcii hmotnosti

Všímavé jedenie pomáha pri znižovaní hmotnosti, pri zmene stravovacích návykov a pri predchádzaní záchvatovitého prejedania sa.

  • Znížená konzumácia fast foodov

Mnohí ľudia, ktorí si osvojili metódu všímavého jedenia, odmietajú stravovanie v obchodoch s rýchlym občerstvením.

Pár zaujímavých faktov na zamyslenie

  • Ľudia, ktorí pri jedle kráčajú, zjedia o 5 % viac jedla ako tí, ktorí pri jedle sedia.
  • Ľudia, ktorí počas jedenia sledujú televízor alebo surfujú na internete, zjedia o 14 % viac jedla.
  • Ľudia, ktorí sústo v ústach pred prehltnutím požujú dvakrát dlhšie, zjedia o 15% menej jedla.
  • Ľudia, ktorí spali počas noci 4 hodiny, zjedia nasledujúci deň o 500 kcal viac ako ľudia, ktorí spali v noci 8 hodín.
  • Až 75 % jedla, ktoré skonzumujeme počas dňa, nemá nič spoločné s našim fyzickým hladom. Jeme, pretože sme v strese, nudíme sa, máme úzkosť alebo sme preťažení.
  • Denne urobíme až 200 rozhodnutí súvislosti s jedlom, pričom väčšinu z nich si ani neuvedomujeme.
  • Denne dokážeme zjesť o 300 kcal menej len vďaka tomu, že sme viac všímaví a vedomí si toho, čo jeme. Bez toho, aby sme zmenili zloženie jedla. Meníme len  spôsob stravovania. Len pre ilustráciu denný kalorický príjem ženy so snahou schudnúť by mal dosahovať odhadom 1 400 kcal, u muža 1800 kcal.

UROBTE SI TEST, či jedávate všímavo

Autorka: Mgr. Monika Rusnáková, PhD. Špecializuje sa na prevenciu a riešenie psychosociálnych ťažkostí spojených s diabetom, nadhmotnosťou a obezitou. Je odbornou terapeutkou a edukátorkou v programe DôveraPomáha diabetikom.