Skúste zdravé cestoviny

02.06.2020

Viete, že len dve polievkové lyžice uvarených cestovín predstavujú 10 g prijatých sacharidov? Existuje však aj zdravá náhrada klasických cestovín – zo strukovín.  

Sú vyrobené zo 100 % žltého, zeleného hrachu, cíceru, červenej šošovice a fazule. Príprava a použitie je rovnaké, ako pri klasických cestovinách. Cestoviny zo 100 % strukovinovej múky si vás získajú, lebo ich je dopad na hladinu cukru v krvi je minimálny. A to vďaka vzájomnému pôsobeniu rastlinných bielkovín, škrobu a vlákniny, ktorá je v strukovinách bohato zastúpená.

cestoviny migami 3.png

Strukovinové cestoviny:

  • obsahujú menšie množstvo celkových sacharidov na 100 g ako klasické cestoviny
  • obsahujú rastlinné bielkoviny, ktoré nezvyšujú hladinu cukru priamo po zjedení, ale
  • ovplyvňujú jej neskorší priebeh
  • obsahujú väčšie množstvo vlákniny, ktorá bráni rýchlemu vstrebávaniu glukózy
  • pre vysoký podiel vlákniny pomáhajú predchádzať zápche
  • predlžujú pocit nasýtenia

Ak vám nechutia strukovinové cestoviny, vyberajte si celozrnné. Obsahujú povrchovú vrstvu obilnín a tá je najvýživnejšou časťou zrna, ktorú cestoviny z bielej múky neobsahujú. Zároveň majú v porovnaní s cestovinami z bielej múky nižší glykemický index. Ten je nižší aj oproti rovnakému množstvu ryže, varených zemiakov či zemiakového pyré.

Vyskúšajte aj špaldové, grahamové, amarantové, celozrnné cestoviny. Aj keď na ich chuť si treba zvyknúť, lebo sú trošku tvrdšie, ako tie z klasickej tvrdozrnnej pšenice, takže sa tak rýchlo nerozvaria. Chuťovo najbližšie klasickým cestovinám sú tie z cícerovej múky.

Cestovinové recepty zo strukovinovej múky vám prinesieme čoskoro v sekcii Dia recepty.

cestoviny migami 5.jpg