Priveľa čistoty seniorom neškodí. Imunitu im skôr oslabí sociálna izolácia

30.06.2021

Časté umývanie rúk ani ich dezinfekcia podľa vedcov imunitu seniorov neohrozujú. Na rozdiel od sociálnej izolácie spôsobujúcej chronický stres, ktorý potláča imunitu. 

imunita senior.png

Podľa hygienickej hypotézy a pokusov, ktoré sa robili na myšiach, sterilné prostredie nie je vhodné pre rozvoj imunity u najmenších detí. U dospelých však už podľa vedcov nadmerná čistota imunitu neovplyvňuje. Navyše, vytvoriť v bežnej domácnosti sterilné prostredie je takmer nemožné. Len čo sa mikróby odstránia, rýchlo sa dostávajú naspäť prachom, vzduchom, z ľudského tela, z domácich miláčikov či nákupom alebo obuvou.

Naopak, vedci majú dostatok dôkazov o tom, že imunita klesá v dôsledku dlhodobého stresu. Ten je spôsobený napríklad aj strachom či osamelosťou - typickými pre seniorov počas pandémie.

Základným stavebným prvkom imunity sú biele krvinky spolu s ďalšími orgánmi, ktoré na ňu vplývajú (kostná dreň, lymfatické uzliny, slezina, mandle). Počet bielych krviniek sa líši v závislosti od veku i stavu organizmu. Po oslabení napríklad predchádzajúcou chorobou alebo pri nedostatku spánku je ich menej, a teda aj imunita je zraniteľnejšia. Imunitný systém seniorov je v dôsledku veku spomalený, zvyšuje sa riziko rozvinutia závažných chorôb či komplikovanejšieho priebehu aj bežných infekcií.

Imunitu podporí spánok, zdravá strava i pohyb

U starších ľudí sa s vekom často stráca chuť do jedla a to vedie k oslabovaniu ich imunitného systému. V tomto prípade je vhodné zaviesť si pravidelný režim jedla, ktorý si treba zaznačovať a dodržiavať. Jedenie 3 až 5-krát za deň, hoc i v menších porciách, pomáha zmierniť nechutenstvo.

Naopak, v prípade nadváhy, je vhodné ponechať frekvenciu prijímania stravy, avšak zvýšiť množstvo zeleniny namiesto cukrov a tukov. Vhodnou súčasťou jedálnička seniorov sú kyslé mliečne výrobky. Odporúča sa aj užívanie prírodných preparátov s obsahom beta glukánu – výťažku z hlivy ustricovej.

Pohyb znamená lepší spánok i náladu

Pozitívne účinky pravidelného pohybu v podobe chôdze aspoň 20 minút denne preukázala aj štúdia vedcov z Harvardu. Ľudia, ktorí sa päť dní v týždni venujú chôdzi aspoň 20 minút, majú až o 43 % menej „chorých dní“ za rok. A ak ochoreli, bolo to na kratšie obdobie a choroba mala miernejší priebeh. Dlhšia chôdza totiž zvyšuje tvorbu imunitných buniek a podporuje hormonálnu rovnováhu.

V prípade, že ste diabetik a hýbete sa 3 až 4 razy týždenne v trvaní 30 až 60 minút, zlepší sa vaša citlivosť na inzulín a tým aj vaša kompenzácia diabetu. Ak v pravidelnom pohybe vytrváte, zlepšenie svojho zdravotného stavu pocítite už po 4 až 6 týždňoch. Ak však pravidelný pohyb vynecháte, jeho priaznivý účinok vyprchá už po troch dňoch. Kľúčom je teda pravidelnosť.

Ako posilniť imunitu v zrelom veku?
  • pravidelnou stravou, menšími porciami 3-5 krát denne
  • primeraným a pravidelným pohybom
  • dostatočným pitným režimom (čistá voda, nesladené čaje, polievka)
  • dostatkom spánku
  • sociálnymi kontaktami s príbuznými, známymi
  • dobrou náladou
  • slnkom (vystavovať sa mu treba bezpečne, s rozumom)
  • doplnkami výživy
  • obmedzením fajčenia a pitia alkoholu