Čo sú vlastne čakacie listiny a prečo sa na ne zaraďujú pacienti?
Lekári zaradia pacienta na čakaciu listinu vtedy, ak to jeho zdravotný stav dovolí a odklad nezhorší jeho zdravotný stav a neohrozí jeho život. Od 1.1.2024 sa zoznamy čakajúcich poistencov vedú na vybrané medicínske služby, ktoré majú vo vyhláške o kategorizácii ústavnej starostlivosti určenú maximálnu čakaciu dobu (takzvaná lehota časovej dostupnosti). Čakacie zoznamy sa vedú na hospitalizácie aj na výkony jednodňovej starostlivosti.
Po dohode s pacientom poskytovateľ podá na zdravotnú poisťovňu návrh na plánovanú zdravotnú starostlivosť. Na základe tohto návrhu poisťovňa zaradí poistenca na zoznam čakajúcich poistencov. Pacient dostane od poskytovateľa ID návrhu, prostredníctvom ktorého si vie pozrieť svoje poradie v zozname na stránke http://ecakacielistiny.npz.sk/.
Poskytovateľ by Vám mal prideliť termín plánovanej starostlivosti tak, aby bol v lehote časovej dostupnosti a aby sa dodržalo poradie pacientov podľa toho kedy im bol vyhotovený návrh. Pokiaľ poskytovateľ nedodrží poradie, musí v návrhu uviesť dôvod. Pokiaľ poskytovateľ dá neskorší termín ako by mal, môžete priamo v návrhu prejaviť nesúhlas s tým, že váš termín presahuje maximálnu čakaciu dobu a môžete si nájsť iného poskytovateľa. Od roku 2025 by vám iného poskytovateľa mala ponúknuť vaša zdravotná poisťovňa.
Poradie a aj ďalšie dôležité údaje si môžete overiť na stránke http://ecakacielistiny.npz.sk/.