Na začiatok trocha teórie, koho zákon považuje za dlžníka:

Je to poistenec alebo platiteľ poistného, voči ktorému príslušná zdravotná poisťovňa eviduje ku dňu zverejnenia zoznamu dlžníkov pohľadávku na preddavku na poistnom po lehote splatnosti najmenej za tri mesiace. Alebo voči nemu eviduje pohľadávku na nedoplatku, prípadne pohľadávku na poistnom, ktorú bol povinný uhradiť odo dňa vzniku verejného zdravotného poistenia do dňa potvrdenia prihlášky príslušnou zdravotnou poisťovňou. Ak je vo všetkých týchto prípadoch pohľadávka vyššia ako 100 eur, poistenec sa považuje za dlžníka na zdravotnom poistení.

Ako zistíte, či je pacient dlžník

Zoznam dlžníkov máme zverejnenýna našom webe tu, informáciu, či je pacient dlžník, však nájdete aj v službe BLonline. Zoznam aktualizujeme denne. Stačí zadať meno a priezvisko fyzickej osoby, u právnickej osoby IČO alebo obchodný názov. Nájdete v ňom aj údaj o tom, či má poistenec právo na riadnu úhradu zdravotnej starostlivosti.

Od okamihu, ako sa poistenec ocitne v zozname dlžníkov, má podľa zákona, až na niekoľko výnimiek, nárok na úhradu len neodkladnej zdravotnej starostlivosti.

Ide o zdravotnú starostlivosť pri náhlej zmene zdravotného stavu, ktorá bezprostredne ohrozuje život alebo niektorú zo základných životných funkcií a ktorá bez rýchleho poskytnutia zdravotnej starostlivosti môže vážne ohroziť zdravie, spôsobiť náhlu a neznesiteľnú bolesť alebo náhle zmeny správania a konania, pod vplyvom ktorých pacient bezprostredne ohrozuje seba alebo svoje okolie.

Čo teda hradíme a čo nie?

Hradíme výkony súvisiace s neodkladnou zdravotnou starostlivosťou, kapitáciu, prvé vyšetrenie pri poskytovaní špecializovanej ambulantnej starostlivosti, lieky, zdravotnícke pomôcky a dietetické potraviny, pri predpise ktorých lekár uviedol poznámku „Neodkladná zdravotná starostlivosť" a hradíme aj preventívne prehliadky tehotných žien.

Nehradíme ostatné preventívne vyšetrenia, ADOS, stomatologické výkony okrem akútnej starostlivosti, lieky, zdravotnícke pomôcky a dietetické potraviny bez poznámky „Neodkladná zdravotná starostlivosť".

Neschvaľujeme plánovanú zdravotnú starostlivosť nahlasovanú cez HOSPICOM (plánované operácie), jednodňovú zdravotnú starostlivosť, kúpeľnú starostlivosť, lieky, zdravotnícke pomôcky a dietetické potraviny podliehajúce predchádzajúcemu súhlasu zdravotnej poisťovne.

Takto postupovať nám prikazuje zákon. Ak by sme hradili dlžníkom plnú zdravotnú starostlivosť, čelili by sme sankciám zo strany ÚDZS.

Keď zistíte, že v ambulancii máte pacienta - dlžníka...

Ak je váš pacient dlžníkom a potrebuje neodkladnú zdravotnú starostlivosť, požiadajte nás o schválenie neodkladnej liečby prostredníctvom tohto formulára. O žiadosti rozhodneme do 24 hodín.

Pri posudzovaní zdravotného stavu pacienta nehrá rolu dátum, kedy sa mu stal úraz alebo kedy uňho došlo k zhoršeniu. Podstatný je jeho zdravotný stav v okamihu, keď vás vyhľadá v ambulancii a vy musíte rozhodnúť o tom, či potrebuje zdravotnú starostlivosť neodkladne alebo nie.

V prípade, že dlžníkovi musíte neodkladne predpísať liek, zdravotnícku pomôcku alebo dietetickú potravinu, ktoré sú hradené z verejného zdravotného poistenia, do preskripčného záznamu nezabudnite uviesť poznámku „NEODKLADNÁ ZDRAVOTNÁ STAROSTLIVOSŤ" (alebo to napíšte na rubovú stranu lekárskeho predpisu).

Lekáreň vyznačí neodkladnú zdravotnú starostlivosť na dispenzačnom zázname.

Ak pri predpise lieku dlžníkovi túto poznámku neuvediete, lekáreň je oprávnená účtovať pacientovi plnú úhradu. V prípade, že ju pacient odmietne zaplatiť, lekáreň mu liek nemusí vydať.