Mnohé z nich prechádzajú do nezmluvného vzťahu a ošetrujú pacientov za priamu platbu alebo svoje zameranie sústredia výhradne na estetickú medicínu. Hoci nie je ohrozená naplnenosť verejnej minimálnej siete, dostupnosť dermatovenerologickej ambulantnej starostlivosti hradenej z verejného zdravotného poistenia klesá.

„Len tretina našich poistencov navštívila za posledných päť rokov ambulanciu kožného lekára, problémom môže byť dostupnosť. Aj pri porovnaní so zahraničím môžeme predpokladať, že dostupnosť tejto zdravotnej starostlivosti sa bude naďalej zhoršovať,“ hovorí Beáta Saal, projektová manažérka zo zdravotnej poisťovne Dôvera. Dodáva, že hoci po nástupe pandémie covidu, počet pacientov klesol, do dvoch rokov sa počet vyrovnal.

„Nemenej znepokojivý je fakt, že stúpa počet poistencov - pacientov s melanómom, zhubnými nádormi kože alebo inými kožnými ochoreniami. Môžeme sa domnievať, že mnohí si liečia svoje kožné problémy len sami, prípadne prevenciu zanedbajú natoľko, že ich liečba sa stáva zdĺhavou a náročnou pre pacienta, v konečnom dôsledku aj pre zdravotnú poisťovňu,“ doplnila B. Saal.

„Dobrou správou je, že sa dostávajú do popredia medicínske riešenia, ktoré síce vznikli už pred niekoľkými rokmi, no až teraz prišiel čas, aby ich pacienti a zdravotníci v praxi prijali. Ide o telemedicínske riešenia, ktoré pomohla prijať práve pandémia covidu. Jedným z nich je aplikácia na diagnostiku kožných ochorení na diaľku AIP Derm. Pilotná spolupráca medzi spoločnosťou AIP Labs a zdravotnou poisťovňou Dôvera prebehla od mája do augusta 2023 a priniesla výborné výsledky a skúsenosť s jej používaním poistencami aj dermatovenerológmi,“ povedala B. Saal.

Spoločnosť ponúka diagnostiku kožného problému z fotografie, ktorú si pacient sám vyhotoví svojím mobilným telefónom. Vyplní anamnézu, prípadne zodpovie dodatočné otázky. V prvom kole kožný problém diagnostikuje umelá inteligencia a následne kožný lekár. Najneskôr do troch pracovných dní získa poistenec vyjadrenie od lekára, ktorý jeho zdravotný problém posúdi. V prípade potreby mu navrhne liečbu, predpíše recept alebo odporučí návštevu ambulancie. V prípade, že poistenec nemá svojho kožného lekára alebo sa k nemu nevie dostať, pomôže mu kontaktné centrum zdravotnej poisťovne Dôvera.

AIP Derm je produktom maďarskej spoločnosti AIP Labs, ktorá sa zameriava na inovácie v zdravotníctve. Počas vývoja aplikácie bolo použitých viac ako 2,5 milióna obrázkov kožných ochorení, ktoré obsahovali vyše 700 rôznych diagnóz. AIP Derm určí správnu diagnózu až v 90 percentách prípadov. Prostredníctvom aplikácie bolo doposiaľ posúdených viac ako 25-tisíc kožných problém skutočných pacientov, odhalených bolo vyše 1000 rakovinových ochorení a úspora času na strane pacientov aj lekárov sa odhaduje na 50-tisíc hodín.

„Naši poistenci službu uvítali. Mnohí veľmi ocenili, že im podstatne zlepšila prístup k zdravotnej starostlivosti. Služba sa nekončí len určením diagnózy, navrhnutím liečby alebo odporúčaním navštíviť odborníka. V odôvodnených prípadoch sme pripravení pacientov ku kožnému lekárovi bezplatne objednať,“ hovorí B. Saal.

Na základe pozitívnej spätnej väzby od pacientov sme sa rozhodli prejsť z pilotného projektu do plnohodnotného benefitu pre všetkých poistencov Dôvery. To znamená, že sme zvýšili počet spolupracujúcich lekárov, ktorí budú vyhodnocovať kožné problémy tak, aby sme pokryli očakávaný záujem poistencov z celého Slovenska. Službu môžu naši poistenci využívať bezplatne v počte troch konzultácii ročne.