Poskytovateľ lekárenskej starostlivosti
Od júna 2019 prešli lekárne na nový spôsob zúčtovania lekárenskej starostlivosti. Z novely zákona vyplýva, že podkladom na úhradu poskytnutej lekárenskej starostlivosti sú dispenzačné záznamy vytvorené poskytovateľom lekárenskej starostlivosti. Zmena sa nevzťahuje na starostlivosť poskytnutú očnou optikou.
Nové kontroly pri vytváraní preskripčných záznamov a ukladaní dispenzačných záznamov sú zamerané na odstránenie najčastejších chýb, ktoré sa objavujú v praxi. Cieľom je, aby umožnili odoslať iba taký preskripčný záznam a vytvoriť taký dispenzačný záznam, ktoré budú úplné a v súlade s platnou legislatívou. Výsledkom bude menej odmietnutých dispenzačných záznamov, menej reklamácií i administratívnej záťaže lekárnikov.
-
-
- Kontrola vykázania príznaku „Produkt na výnimku" pre lieky s indikačným obmedzením (ďalej IO), bez príznaku povinného súhlasu zdravotnej poisťovne (napr. Xarelto), s existujúcim návrhom. Ak pre predpisovaný kategorizovaný liek s IO a pre dané rodné číslo poistenca existuje napr. pri nesplnení IO platný návrh alebo výnimka, je pri predpise potrebné označiť „Produkt na výnimku".
- Kontrola povinnosti pevného dávkovania pri predpise liekov cez účinnú látku bez odporúčaného lieku. Lekár je pri takejto preskripcii povinný zadať pevné (štruktúrované) dávkovanie (atribút Typ dávkovania musí mať hodnotu PEV).
- Kontrola predpisu neznámeho produktu. V prípade, že kód produktu nie je v číselníku produktov zdravotnej poisťovne, zobrazí sa upozornenie, že ide o neznámy kód predpisovaného lieku či pomôcky.
- Kontrola vykazovaného odporúčajúceho lekára - „nemá evidovaný úväzok". Ak odporúčajúci lekár nemá úväzok na pracovisku, ktoré je uvedené ako pracovisko odporúčajúceho lekára, zobrazí sa pri predpise chybové hlásenie.
- Kontrola predpisu nekategorizovaného produktu. V prípade, že kód predpisovaného produktu nie je uvedený v príslušnom kategorizačnom zozname platnom ku dňu predpisu, zobrazí sa upozornenie „Predpisovaný liek/pomôcka nie je kategorizovaný ku dňu predpisu."
- Predpisujúci lekár splnil preskripčné obmedzenie (PO) Informujeme predpisujúceho lekára o splnení PO pri predpise liekov alebo pomôcok, ak bolo splnené.
- Odporúčajúci lekár splnil preskripčné obmedzenie. V prípade, že vykonaná kontrola preskripčného obmedzenia skončila bez chyby, pretože odporúčajúci lekár má odbornosť požadovanú kategorizáciou platnou ku dňu predpisu, zobrazí sa pri predpise informácia „Odporúčajúci lekár má odbornosť pre predpis lieku/zdravotníckej pomôcky s preskripčným obmedzením".
- Kontrola predpisovania centrálne nakupovaných produktov (CNP). Ak predpisovaný produkt je produkt, pri ktorom zdravotná poisťovňa oznámila poskytovateľovi zdravotnej starostlivosti, že produkt obstará v zmysle legislatívy, systém ho upozorní, aby produkt nepredpisoval na lekársky predpis/preskripčný záznam.
- Kontrola pri predpisovaní individuálne vyhotovených zdravotníckych pomôcok (IVZP). Pri predpise IVZP sa predpisujúcemu lekárovi zobrazí upozornenie, aby jasne a zreteľne inštruoval poistenca, že musí bezodkladne navštíviť výdajňu IVZP, aby táto stihla vyrobiť danú IVZP v čase platnosti lekárskeho poukazu (90 dní).
- Kontrola nadmerného užívania vybraných skupín liekov s možnými negatívnymi dôsledkami na fyzickú a psychickú výkonnosť človeka. Pri predpise kategorizovaného lieku z vybranej špeciálnej skupiny liekov sa skontroluje, či sa nepredpisuje viac balení lieku, ako je maximálny počet balení na 3 mesiace liečby, a súčasne, či z dát vykázanej zdravotnej starostlivosti za sledované obdobie nevyplýva nadmerné užívanie produktu, teda užívanie nad rozsah dennej definovanej dávky. Predpisujúcemu lekárovi sa zobrazí chybové hlásenie „Predpisujete liek poistencovi, ktorému môže hroziť poškodenie organizmu kvôli jeho nadmernému užívaniu, lebo je prekročená ŠDL".
- Sledovanie opätovného predpisu v priebehu 90 dní. Pri opätovnom predpise rovnakého lieku či účinnej látky je potrebné, aby si predpisujúci lekár vykázal v zúčtovacej dávke za dané obdobie výkon č. 70 (Opätovné vystavenie lekárskeho predpisu na základe elektronickej požiadavky pacienta) namiesto výkonu č. 1 (Rada, ako poskytnutie informácií pacientovi...). Takto predpisujúci lekár bezpečne získa 40 b. namiesto doterajších neistých 80 b., 160 b. či 200 b. Zároveň odporúčame zvážiť využitie inštitútu opakovaného predpisu, ktorého platnosť môže byť až jeden rok.
- Preskripcia na oddeleniach ústavnej starostlivosti nie je povolená, okrem individuálne zhotovených zdravotníckych pomôcok (nielen zo skupiny „I"), prípadov, keď si hradí pacient predpísané produkty sám ( atribút Dôvod úhrady pacienta = JASAM) a v prípade preskripcie lieku v deň prepustenia v počte balení potrebných na liečbu pacienta v trvaní najviac 30 dní.
- Kontrola zmluvnosti ambulancie predpisujúceho a odporúčajúceho lekára sa doplnila o zastupovaného lekára.
- Kontrola predpisu zdravotníckych pomôcok podskupín B* a F* zahŕňa aj kontrolu diagnózy. Ak je uvedená diagnóza U99.03, sú povolené podskupiny B0102, B0201, B0202, B0301, B0302, B04, B05. Ak sa pri predpise uvedie diagnóza U99.04 až U99.06, sú povolené podskupiny F*.
- Kontrola kalorického/množstvového limitu pre dietetické potraviny. Pri predpise kategorizovanej dietetickej potraviny, ktorá má v Zozname kategorizovaných dietetických potravín vyznačený kalorický/množstvový limit, má predpisujúci lekár možnosť tento limit uviesť. Lekárovi sa zobrazí upozornenie „Pri predpise tejto dietetickej potraviny je potrebné uviesť aj kalorický/množstvový limit do kolónky Zdôvodnenie".
- Kontrola mernej jednotky pri predpise zdravotníckej pomôcky. V prípade, že sa nezhoduje merná jednotka predpisovaná lekárom s mernou jednotkou uvedenou v Zozname kategorizovaných zdravotníckych pomôcok a v Zozname zdravotníckych pomôcok na mieru, zobrazí sa pri predpise chybové hlásenie „Vykazovaná merná jednotka sa nezhoduje s mernou jednotkou podľa kategorizácie".
- Kontroly pri predpise zdravotníckych pomôcok z podskupín B1.1., B1.2., B2.1., B2.2., B3.1., B3.2., B4, B5 na inkontinenciu (diagnózy U 99.01, U99.02, U99.03). V sledovanom období budú prebiehať kontroly finančného limitu pri inkontinencii 2. stupňa, množstvového a finančného limitu pri 3. stupni inkontinencie, kontrola diagnóz identifikujúcich inkontinenciu a k nim prislúchajúcich podskupín zdravotníckych pomôcok zo skupiny B. V prípade nedodržania ustanovení uvedených v limitovej tabuľke zdravotníckych pomôcok pre inkontinenciu, uvedenej v Zozname kategorizovaných zdravotníckych pomôcok, sa vyhlásia chyby o prekročení limitu v sledovanom období alebo o nedovolenej kombinácii produktu a diagnózy pre inkontinenciu.
- Zákaz preskripcie pre neatestovaných lekárov (kód odbornosti predpisujúceho lekára nemôže byť 088, 801).
-
- Kontrola výdaja neznámeho produktu. V prípade, že kód produktu nie je v číselníku produktov zdravotnej poisťovne, systém upozorní, že ide o neznámy kód vydávaného lieku či pomôcky.
- Kontrola vydávaného nekategorizovaného produktu. V prípade, že kód vydávaného produktu nie je uvedený v príslušnom kategorizačnom zozname platnom ku dňu vydania, zobrazí sa upozornenie „Vydaný liek/pomôcka nie je kategorizovaný ku dňu výdaja".
- Kontrola doplatku poistenca u kategorizovaných produktov. Ak bude vykázaný doplatok poistenca (prepočítaný na jednotkové množstvo) vyšší ako maximálna výška doplatku poistenca podľa kategorizačného zoznamu platná v čase výdaja, zobrazí sa varovanie „Vykázaný doplatok poistenca prekročil maximálnu výšku".
- Kontrola pomeru úhrad. Ak je pri kategorizovanom produkte porušený pomer úhrad tak, že zdravotná poisťovňa (ZP) hradí viac, zobrazí sa hlásenie „Porušený pomer úhrad - poistenec hradil menej (ZP hradí nad pomer)".
- Kontrola výdaja vakcín so spôsobom úhrady „V". Lekárnikovi sa pri výdaji zobrazí hlásenie Základné vakcíny, označené v Zozname kategorizovaných liekov písmenom „V". Podľa platnej legislatívy je povolené vydať ich iba zdravotnej sestre alebo lekárovi. Nikdy nevydávajte vakcínu priamo poistencovi, keďže je potrebné pri jej skladovaní a transporte dodržiavať stanovené pravidlá.
- Zákaz výpisu z receptu pre omamné a psychotropné látky (OPL) II. skupiny. Pri pokuse vytvoriť výpis z eReceptu, na ktorom je uvedená OPL II. skupiny, sa zobrazí chybové hlásenie „Nie je povolený výpis z lekárskeho predpisu pre omamné a psychotropné látky II. skupiny".
- Kontrola vydávanej zdravotníckej pomôcky voči predpísanej. Kontrola zhodnosti kódu vydávanej zdravotníckej pomôcky s kódom predpísanej pomôcky z PZ sa vykoná, ak bude predpísaná zdravotnícka pomôcka zo skupiny A alebo B a na DZ bude vykazovaný čiarový kód. V prípade, že bude vydaná iná zdravotnícka pomôcka ako predpísal lekár v PZ, vyhlási sa upozornenie.
- Kontroly pri výdaji zdravotníckych pomôcok z podskupín B1.1., B1.2., B2.1., B2.2., B3.1., B3.2., B4, B5 na inkontinenciu (diagnózy U 99.01, U99.02, U99.03). V sledovanom období budú prebiehať kontroly finančného limitu pri inkontinencii 2. stupňa, množstvového a finančného limitu pri 3. stupni inkontinencie, kontrola diagnóz identifikujúcich inkontinenciu a k nim prislúchajúcich podskupín zdravotníckych pomôcok zo skupiny B. V prípade nedodržania ustanovení uvedených v limitovej tabuľke zdravotníckych pomôcok pre inkontinenciu, uvedenej v Zozname kategorizovaných zdravotníckych pomôcok, sa vyhlásia chyby o prekročení limitu v sledovanom období alebo o nedovolenej kombinácii produktu a diagnózy pre inkontinenciu.
- Kontrola nulovej úhrady zdravotnou poisťovňou pri výdaji liekov/zdravotníckych pomôcok/dietetických potravín, ktoré boli predpísané na žiadosť pacienta
- Ak ide o plnú úhradu pacienta (atribút DovodUhradyPacienta = JASAM), vykázaná úhrada zdravotnej poisťovne musí byť nulová.
- Kontrola nulovej úhrady zdravotnou poisťovňou pri výdaji liekov/zdravotníckych
pomôcok/dietetických potravín pre dlžníka bez nároku na úhradu odkladnej starostlivosti, ak nejde o neodkladnú zdravotnú starostlivosť. Vykázaná úhrada zdravotnej poisťovne musí byť nulová, ak ide o dlžníka a nejde o neodkladnú zdravotnú starostlivosť. - Kontrola zhodnosti dátumu predpisu v preskripčnom aj dispenzačnom zázname. Vykazovaný dátum predpisu na dispenzačnom zázname sa musí zhodovať s dátumom predpisu uvedeným na preskripčnom zázname.
- Kontrola zákonných pravidiel pri výdaji na základe predpisu vystaveného neatestovaným lekárom.
Chyba sa zobrazí pri UlozDocasnuZS v prípade, že pôjde o predpis bez čiarového kódu vystavený neatestovaným lekárom (odb. 801 a 088), ktorý nespĺňa zákonné pravidlá t.j.- predpis iba pri prepustení z lôžkového oddelenia s uvedením dátumu prepustenia alebo
- predpis z ústavnej pohotovostnej služby a iba
- s vyplnenými údajmi o odporúčajúcom/poverujúcom lekárovi.
- Kontrola množstva vydávanej bezlepkovej potraviny a suroviny (podskupina V06CE) v zmysle povolenej zámeny ustanovenej v novele zákona 362/2011 k 1.4.2022.
Ak bude množstvo bezlepkovej potraviny pri výdaji väčšie ako množstvo uvedené na predpise, zobrazí sa chyba: „Vydávate väčšie množstvo, ako bolo predpísané“. - Kontrola zámeny diagnózy na preskripčnom a dispenzačnom zázname.
V prípade zistenia rozdielu medzi diagnózou uvedenou na preskripčnom zázname a diagnózou z dispenzačného záznamu sa zobrazí chyba:
„Diagnóza na dispenzačnom zázname sa nezhoduje s diagnózou na preskripčnom zázname“.
Napriek zavedeniu vyššie uvedených kontrol budú revízni pracovníci zdravotnej poisťovne aj naďalej vykonávať kontroly zamerané na správnosť vykazovania poskytnutej lekárenskej starostlivosti v odoslaných dispenzačných záznamov v zmysle platnej legislatívy.
Dôležité upozornenia pre lekárnikov
Predpis nekategorizovaného lieku a výdaj kategorizovaného lieku pri generickej preskripcii
Ako má lekáreň postupovať pri predpise nekategorizovaných liekov a pri výdaji kategorizovaných liekov.
-
-
- Podľa § 119 ods. 5 zákona 362/2011 Z. z. o liekoch a zdravotníckych pomôckach je za správny výber liečiva alebo humánneho lieku, cesty podania, liekovej formy, množstva liečiva v liekovej forme, veľkosti balenia, počtu balení a dávkovania lieku pri predpisovaní humánneho lieku v rámci poskytovania zdravotnej starostlivosti zodpovedný predpisujúci lekár. Aj podľa §120 ods. 2 platí, že za úplnosť a správnosť vyplnenia preskripčného záznamu, lekárskeho predpisu alebo lekárskeho poukazu zodpovedá lekár, ktorý preskripčný záznam, lekársky predpis alebo lekársky poukaz vyplnil.
- V § 119 ods. 5 zákona 362/2011 sa zároveň uvádza, že ak ide o humánny liek, ktorý obsahuje liečivo uvedené v prílohe č. 1 a v zozname kategorizovaných liekov, predpisujúci lekár môže po uvedení názvu liečiva, doplnku ATC, cesty podania, liekovej formy, množstva liečiva v liekovej forme, veľkosti balenia a počtu balení uviesť na lekárskom predpise aj názov humánneho lieku, doplnok názvu podľa údajov uvedených v zozname kategorizovaných liekov a kód humánneho lieku. Z tohto ustanovenia vyplýva, že ak sa lekár rozhodne uviesť konkrétny liek, mal by uviesť liek a doplnok názvu podľa kategorizačného zoznamu.
- Zákon 362/2011 v §119 ods. 7 jasne definuje, čo sa považuje za liek, ktorý sa pri generickej preskripcii môže nahradiť. Definícia je nasledovná: „Náhradný humánny liek je humánny liek s rovnakým liečivom, rovnakou cestou podania, rovnakou liekovou formou a rovnakým množstvom liečiva v liekovej forme, rovnakou alebo nižšou úhradou zdravotnej poisťovne a s rovnakou alebo nižšou úhradou pacienta ako liek predpísaný v preskripčnom zázname a na lekárskom predpise." V prípade, ak lekár zodpovedný za správnosť vyplnenia preskripčného záznamu uvedie nekategorizovaný liek nehradený z verejného zdravotného poistenia, t.j. s nulovou úhradou, nemôže poskytovateľ lekárenskej starostlivosti v zmysle tejto definície vydať liek s vyššou úhradou zdravotnej poisťovne.
- Pre úhrady liekov z verejného zdravotného poistenia je nemenej dôležitý zákon 363/2011 Z.z. o rozsahu a podmienkach úhrady liekov, zdravotníckych pomôcok a dietetických potravín na základe verejného zdravotného poistenia a o zmene a doplnení niektorých zákonov, ktorý v §3 ods. 2 a 3 definuje úhrady za lieky poskytované pri poskytovaní v rámci ambulantnej alebo lekárenskej starostlivosti. Podľa ods.2 tohto zákona platí: „Na základe verejného zdravotného poistenia sa plne alebo čiastočne uhrádzajú lieky poskytované v rámci ambulantnej zdravotnej starostlivosti (ďalej len „ambulantná starostlivosť") alebo lekárenskej starostlivosti zaradené v zozname kategorizovaných liekov, ktoré sú predpísané a použité v súlade s preskripčnými obmedzeniami, indikačnými obmedzeniami a obmedzeniami úhrady zdravotnej poisťovne na jej predchádzajúci súhlas uvedenými v tomto zozname".
- Podľa § 88 ods. 7 písm. a) zákona 363/2011 môže zdravotná poisťovňa len po vopred udelenom súhlase uhradiť, najviac vo výške podľa odseku 12, liek, ktorý nie je zaradený v zozname kategorizovaných liekov. V prípade, že neexistuje predchádzajúce schválenie zdravotnou poisťovňou, nie je možné nekategorizovaný liek uhradiť.
- Zdravotná poisťovňa zaviedla kontroly na vstupe pri ukladaní preskripčného záznamu. Systém lekára upozorní, ak predpisuje nekategorizovaný liek.
Uloženie preskripčného záznamu s nekategorizovaným liekom nie je možné automaticky zamietnuť. Dôvodom je, že existujú lieky, ktoré nie sú hradené z verejného zdravotného poistenia, ich výdaj je však viazaný na lekársky predpis. - V ustanovení §121 ods. 2 zákona 362/2011 je uvedené, že ak má osoba, ktorá vydáva liek pochybnosti o správnosti lekárskeho predpisu alebo o správnosti preskripčného záznamu alebo o správnosti dávkovania lieku z hľadiska prekročenia najvyššej jednotlivej a dennej dávky liečiva a nemožno tieto pochybnosti odstrániť ani po overení u predpisujúceho lekára, liek nevydá.
Spôsob vykazovania liekov bez preskripčného obmedzenia
Ak všeobecný lekár predpíše na základe odporúčania lekára špecialistu pacientovi liek bez preskripčného obmedzenia, lekáreň by mala informáciu o odporúčajúcom lekárovi uviesť aj do dispenzačného záznamu.
-
-
Ak všeobecný lekár pri predpise lieku bez preskripčného obmedzenia vyznačí v preskripčnom zázname odporúčajúceho lekára, lekáreň uvedie informácie súvisiace s odporúčaním do dispenzačného záznamu.
Predpis lieku na odporúčanie v prípade liekov bez preskripčného obmedzenia zákon 362/2011 Z. z. o liekoch a zdravotníckych pomôckach (ďalej len „zákon") nijako nerieši. Zákon je koncipovaný opačne, teda ako oprávnenie všeobecného lekára predpísať liek viazaný na odbornosť iba s odporúčaním, nie ako možnosť odborného lekára dať odporúčanie iba v prípade lieku s preskripčným obmedzením.
Zdravotnou poisťovňou nastavené kontroly pri ukladaní preskripčného záznamu umožnia predpisujúcemu všeobecnému lekárovi uviesť odporúčajúceho lekára pri predpise liekov bez preskripčného obmedzenia.
V takom prípade je však nutné dodržať všetky pravidlá súvisiace s odporúčaním, týkajúce sa napríklad zmluvnosti, platnosti kódu, evidencie v registri, dátumu odporúčania, ako aj časového obmedzenia odporúčania, ktoré nesmie presiahnuť 12 mesiacov.
Odporúčanie je možné uviesť v preskripčnom zázname len v prípade, ak reálne existuje. Zo správy odborného lekára musí jednoznačne vyplývať, že ide o odporučenie. Odporúčanie musí byť súčasťou zdravotnej dokumentácie, ktorú vedie všeobecný lekár, a malo by byť dostupné pri kontrole zo strany zdravotnej poisťovne.
Prehľad dispenzačných záznamov
Odoslané dispenzačné záznamy nájdete vo svojej Elektronickej pobočke v Prehľade dispenzačných záznamov, v ktorom si môžete jednotlivé dispenzačné záznamy počas aktuálneho zúčtovacieho obdobia prezerať a sledovať stav spracovania zdravotnou poisťovňou.
-
-
E - Evidovaný - ide o dočasný stav po prijatí dispenzačného záznamu, po rozhodnutí dispenzačného záznamu sa stav môže zmeniť na stav A alebo O. Stav dispenzačného záznamu sa môže meniť, ak nie je príslušná faktúra v stave C alebo Z. U dispenzačných záznamov, ktorým zdravotná poisťovňa pridelila poradové číslo, bude stav E až do ich fyzického doručenia do zdravotnej poisťovne.
A - Akceptovaný - dispenzačný záznam je poisťovňou akceptovaný, v priebehu mesiaca sa môže ešte meniť, po uzatvorení mesiaca ide o definitívy stav (stav FA je C alebo Z).
O - Odmietnutý - dispenzačný záznam bol poisťovňou odmietnutý, stav riadku sa môže v priebehu mesiaca meniť. Stav dispenzačného záznamu sa môže meniť, ak nie je faktúra v stave C alebo Z.Dispenzačné záznamy v stave O zaradené v „nepapierových" faktúrach je možné priebežne opravovať až do posledného kalendárneho dňa príslušného mesiaca.
Dôvod odmietnutia nájdete v chybovom protokole.
Po vykonaní vyúčtovania (faktúra je v stave Z) je možné opraviť odmietnutý dispenzačný záznam, a to len stornom a poslaním nového dispenzačného záznamu.X - Stornovaný - dispenzačný záznam bol stornovaný na žiadosť PZS. Záznamy stornované v priebehu aktuálneho mesiaca sa môžu zobrazovať aj so stavom O (ak bol dispenzačný záznam medzitým v poisťovni spracovaný).
Faktúry a prehľad chybových protokolov
-
-
Vo svojej Elektronickej pobočke nájdete záložku Faktúry, v ktorej vám zobrazujeme všetky vaše faktúry, prioritne tie za predchádzajúci mesiac. Faktúry si môžete prezerať, filtrovať alebo zobraziť ich detail kliknutím na identifikátor faktúry.
Faktúry od poskytovateľa je možné prikladať len v stave faktúry C. K dispozícii budete mať výsledky zúčtovania a Prehľad chybových protokolov. Všetky dokumenty si podľa potreby môžete exportovať a vytlačiť.V stave R (rozpracovaná) môže poskytovateľ prikladať ostatné prílohy, napr. fotokópie EHIC, kalkulačné listy a pod.
Poskytovateľ prikladá faktúru v sume, ktorú sme mu uviedli v Prehľade zúčtovania poskytnutej lekárenskej starostlivosti.