Online konzultácie šetria čas aj peniaze a sú dostupnejšie. Nemusíte nikam chodiť ani mesiace čakať na termín. Okrem úspory na cestovaní ušetríte aj na cene konzultácie: poistenci Dôvery si môžu na každé z piatich sedení uplatniť kupón v hodnote 10 eur.

Odborníčka na duševné zdravie Monika Rusnáková radí, ako si vybrať psychológa alebo psychoterapeuta.

1. Recenzie čítajte kriticky

Negatívne hodnotenie zaručene odradí. Treba si však zachovať chladnú hlavu: všetky názory, ktoré niekto anonymne napíše na internet, nemusia zodpovedať realite.

2. Stavte na vzdelanie

Psychológ má dosiahnuté vysokoškolské vzdelanie v odbore psychológia, psychoterapeut v zdravotníctve má osvedčenie pre výkon psychoterapeutickej činnosti a mimo zdravotníctva doklad o komplexnom psychoterapeutickom výcviku.

3. Všímajte si šírku záberu

Ak je portfólium odborníka príliš široké, zbystrite pozornosť. Príliš široký záber a nekončiaci zoznam certifikátov a škôl nemusia byť zárukou kvality ani v tomto odbore. Zdravé pochybnosti sú namieste.

4. Výber terapeutického smeru

Oplatí sa hľadať odborníka s integratívnym prístupom, teda takého, ktorý vychádza z viacerých terapeutických škôl. Takýto terapeut sa bude vedieť na váš problém pozrieť z viacerých hľadísk.

5. Špecializácia

Závisí od konkrétneho problému. Ak sú vaše problémy závažnejšie, uprednostnite klinického psychológa.

6. Vek, pohlavie a dĺžka praxe nehrajú zásadnú rolu

Už dávno neplatí, že starší rovná sa kompetentnejší, lebo napriek viacerým prednostiam má aj svoje zlozvyky. Mladý kolega s kratšou praxou mohol, paradoxne, prichádzať do kontaktu s oveľa komplikovanejšími prípadmi klientov.

7. Položte si otázku

„Som ochotná/ochotný zdôveriť sa tomuto človeku so svojím problémom?“ A tiež: „Odporučila by som tohto odborníka svojmu blízkemu?“ Ak je odpoveď dvakrát áno, pokročili ste vo výbere o ďalší významný krok.

8. Preverte si svoj výber

Zistite si, či odborník, o ktorom uvažujete, publikuje nejaké práce alebo články, či sa zúčastňuje na odborných podujatiach a podobne. Ani angažovanosť nie je síce zárukou úspechu, ale získate aspoň predstavu, či kráča s modernými poznatkami.

9. Prvý dojem – aj tu sa počíta

Dajte na svoj dojem z prvotného telefonického rozhovoru, prípadne z mailovej komunikácie.

Náš tip:

Ak máte možnosť - a dnešná doba ich poskytuje neúrekom - pozrite si videozáznamy z výstupov odborníka, do ktorého rúk sa zvažujete zveriť. Všímajte si, či je vecný, či konkrétne odpovedá na dané otázky alebo si vystačí s opakovaním všeobecných fráz.